28 september 2022

Intervju Annika Sund marknadschef på Leksands Knäckebröd

Annika Sund Marknadschef Leksandsbröd

Intervju med Annika Sund som jobbar som marknadschef på det anrika familjeföretaget Leksands Knäckebröd som är en av våra sponsorer till goodiebagen på Tendensdagen.

Annika du är marknadschef på Leksands Knäckebröd, vad är roligast i ditt uppdrag?

Det är variationen mellan kreativitet, möta kunder och konsumenter på olika event och att driva företagets varumärke vidare.

Leksands knäckebröd har en lång och anrik historia, vill du berätta om hur allt startade?

Det var min gammelfarmors mormor som började baka och sälja knäckebröd i början av 1800 talet sedan formade gammelfarmor Anna tillsammans med sin man Olle bolaget Leksands Knäckebröd 1929. Därefter har det vuxit vidare i Häradsbydgen utanför Leksand.

Hur många olika knäckebröds sorter bakar ni?

Vi bakar ca 25 sorters knäckebröd tillsammans med våra fröknäcken.

1986 blev trekantsbrödet en succé, beskriv lite kort varför?

Då lanserade vi trekanter som passar bra i storlek i mindre kök och till dem som vill ha variation eller färdiga mackor i storlek. Nu för tiden är de även mycket populära i resterande Norden.

Hållbarhet har varit en tradition hos er sedan start, hur tänker ni där?

Gammelfarmor sade att man skall hushålla med resurserna så för oss är det mer en tradition. Vi var 10:e livsmedelsföretag att miljöcertifiera oss med ISO 14001 1997 och har varit fossilfria i bageriet sedan 2013. Nu har vi klimatberäknat alla knäckepaket för att se hur vi kan bli ännu bättre i framtiden.

Tusen tack Annika för att ni är med och sponsrar goodiebagen på Tendensdagen, hoppas vi ses på Moderna Museet.

Tendensdagen 20 oktober