Jag driver eget som konsult och jag älskar det! Jag hjälper företag med strategi, utbildning och coachning inom marknadsföring och TikTok. Innan dess har jag jobbat väldigt brett med de flesta delar inom digital marknadsföring och kommunikation, både in-house och på byrå.
När jag först fastnade för TikTok flera timmar i sträck så förstod jag inte varför. Ingen annan sociala medier-plattform lyckas hålla min uppmärksamhet så länge. När jag började analysera det med marknadsföringsglasögonen på så insåg jag att TikTok är en guldgruva för företag. Den organiska räckvidden och engagemanget är oslagbart.
Det roligaste är hur avskalat allt innehåll är. Det är plattformen där perfektion inte funkar, utan där du istället uppmanas vara imperfekt, kreativ och rolig. Det är kul också att det är relativt enkelt att nå ut helt organiskt. Det är något de flesta marknadsförare nästan har gett upp på.
Jag berättar om TikTok som plattform, vad för innehåll som funkar där, hur man kan marknadsföra på plattformen genom organiskt innehåll, annonsering och influencer marketing samt får en hel del exempel på varumärken som lyckas på plattformen. Jag delar också med mig av lite insidertips från några av dessa varumärken.
Du som deltagare kommer att bli engagerad, få tänka till och möjlighet att ställa frågor.
Jag tycker att alla som inte har så bra koll på TikTok ur ett marknadsföringsperspektiv ska gå kursen. Man kanske jobbar strategiskt eller hands-on med marknadsföring och sociala medier. Det kan också vara till stor fördel för PR-ansvariga och byråer som vill förstå hur TikTok kan implementeras i kommunikationen av en kampanj.
Tiktok är för i princip alla företag vars målgrupp finns på plattformen. Företag som vill uppfattas som seriösa tror att de måste dansa på plattformen och vill därför inte finnas där, men det stämmer inte alls. Det finns många sätt att skapa relevant innehåll på plattformen som fortfarande är i enlighet med varumärket.
TikTok är som ett pyjamasparty alla vill vara på. Därför bör varumärken också vilja vara där.
Det alla marknadsförare vill är att fånga målgruppens uppmärksamhet, utan uppmärksamhet så kan du inte konvertera. På TikTok kan man fånga den uppmärksamheten. Om man väljer att lära sig om plattformen och skapar bra innehåll så kan man få bred organisk räckvidd, högt engagemang och fina resultat från sina annonskampanjer och influencer-samarbeten.
Till skillnad från TikTok så är organisk räckvidd är inget att eftersträva på Facebook. Istället är det en otroligt bra annonseringsplattform. TikToks annonsverktyg har mycket att utveckla när det kommer till konverteringsoptimering. Däremot är det en fantastisk plattform att bygga varumärke på, gärna genom att kombinera organiskt innehåll, annonser och influencer-samarbeten.