15 oktober 2021

Intervju Jenny Winbom, Tendensdagen

Jenny Winbom, kommersiell direktör på Dash Retail Consulting, är moderator för ett panelsamtal om cirkulära digitala shoppingupplevelser på Tendensdagen den 21 oktober

Jenny Winbom, kommersiell direktör på Dash Retail Consulting, är moderator för ett panelsamtal om cirkulära digitala shoppingupplevelser på Tendensdagen den 21 oktober. Som introduktion till panelsamtalet bjuder Jenny här på sin erfarenhet och sina tankar kring ämnet.

Jenny Winbom har själv har lång erfarenhet av ehandel och specifikt på plattformen Amazon, bland annat från BabyBjörn och Elodie Details som hon introducerade på Amazon. Sedan i våras är hon anställd hos Dash Retail som är en fullservicebyrå som är 100 procent fokuserade på Amazon och att hjälpa nordiska varumärken att bemästra säljkanalen.

Du kommer att moderera ett spännande panelsamtal på Tendensdagen om cirkulär digital shoppingupplevelse, kan du berätta lite kort om ämnet och varför det är så aktuellt nu? 

Cirkulär ekonomi innefattar allt från vilka råvaror vi arbetar med, hur vi designar och tillverkar produkter till hur långt liv varje produkt får och hur vi kan se till att förlänga den här cykeln så vi utnyttjar våra resurser på bästa sätt. Intresset för att shoppa mer cirkulärt ökar i takt med att vi som konsumenter förstår mer och mer hur vi kan påverka världen vi lever igenom våra köpbeteenden.

Vi blir mer och mer digitala, men ser du några andra effekter av hur pandemin påverkat våra shoppingvanor?

21 oktober

Pandemin har givit många ett uppvaknande, jag tror det är fler än jag som fått sig en tankeställare om hur vi lever vårt liv då marken drogs under våra fötter. Vi var tvungna att ställa om vår vardag, begränsa eller förändra sättet vi umgås och träffar vänner och familj, och ställa in resor till andra länder osv. Alla dessa förändringar har såklart påverkat hur vi konsumerar, fler köp online, vi har beställt mat med hemkörning, hyrt stugor genom Airbnb i svenska skogarna och satsat mycket på hemmet och byggt hemmakontor. 

Hur kan man som konsument tänka på att shoppa mer klimatvänligt? 

Tänk en extra gång om det är något du faktiskt behöver eller om det går att köpa second hand. Kolla på materialen, produkter som består av färre material är oftast lättare att återvinna. Ta hjälp av kundtjänst när du köper till exempel kläder, så kan de guida dig så du köper rätt storlek och slipper beställa flera varianter och returnera. Köp produkter med högre kvalité så kan du sälja dem själv när du inte längre behöver dem.

Hur påverkar vår ökade klimatmedvetenhet marknaden?

Jag tycker det sätter en positiv press på tillverkare och varumärken att utveckla och finna nya sätt att erbjuda lösningar på våra vardagsproblem. Vi som konsumenter är viktiga eftersom det är vi som kan styra efterfrågan genom hur vi handlar.

Vilka företag är förebilder inom den cirkulära digitala shoppingen? Finns det några svenska företag som är tankeledare? 

Jag tycker det är fantastiskt att se allt fler svenska varumärken som arbetar för att förenkla den cirkulära shoppingupplevelsen för sina kunder. Jag tycker Houdini är ett bra exempel som numera erbjuder sina kunder möjlighet att köpa pre-owned genom deras sajt. På Elodie Details gjorde vi tidigt ett samarbete med Sellpy för att kunna stötta andrahandsförsäljningen av produkter som håller för långt mer än tre barn. Generellt skulle jag råda företag att inte göra det för komplicerat för sig, utan istället våga testa sig fram hur man kan arbeta mer cirkulärt.

Hur shoppar du själv cirkulärt digitalt?

Själv älskar jag auktioner och kan spendera timmar på de stora auktionsverken. Jag är också ett stort fan av att sälja kläder genom Sellpy då jag uppskattar att någon annan sköter själva försäljningen alternativt tar hand om de kläder som inte kan säljas och ser till att de kan återbrukas på bästa sätt. En ny favorit är även Facebook Marketplace som gör det lätt att hitta produkter i min närhet, något som är viktigt för mig som inte äger en bil. Jag gillar också nya tjänster så som It’s Released där man kan hyra kläder för speciella tillfällen, jag tror vi alla har ett par festkläder hängande i garderoben som man endast lyckats använda en gång. Pinsamt.

Eftersom du är ett proffs på Amazon kanske du också kan svara på hur bra Amazon stöttar cirkulära digitala shoppingupplevelser?

Amazon jobbar aktivt med Amazon Second Chance ett program där som involverar återvinning, hur man till exempel kan byta in en produkt man köpt eller hur man kan laga produkter för att få ut så mycket som möjligt av dem. Det är också möjligt att genom Amazon köpa second hand, produkter som kanske fått en mindre skada på förpackningen samt låna böcker. En stor del av Amazons framgång grundar sig i en otroligt välsvarvad logistik, här arbetar man aktiv med att genom data se till att allokera produkter så nära potentiella kunder som möjligt för att effektivisera logistiken ut till kund. Amazon jobbar aktivt med att både optimera förbrukningen av förpackningar samt att öka andelen leveranser som sker med transporter på förnybar energi. 

Hur gör Amazon för att bli bättre på den cirkulära digitala upplevelsen?

Själva essensen med Amazon är att varje produkt endast har en produktsida, sen kan varje säljare lista sitt erbjudande under samma sida vilket gör det lätt för konsumenten att välja mellan de olika alternativen. Genom att tydligt visa att man till exempel kan få ett bättre erbjudande genom att byta in sin tidigare produkt eller visa att det finns använda produkter att köpa gör Amazon det lätt för kunder att hitta cirkulära alternativ till nya produkter. Amazon har också lanserat en märkning de kallar Climate Pledge Friendly som visar produkter med certifierade tillverkningsprocesser för att kunder ska kunna hitta mer hållbara alternativ.

Passar Amazon alla e-handlare?

Amazon kallas The everything store, det vill säga att du kan i princip köpa och sälja vad du vill på Amazon idag. Amazon passar bättre för varumärken som säljer sina egna produkter än e-handlare som säljer andras produkter, och detta beror framför allt på vilka marginaler man har för sina produkter. Med det sagt så är det viktigt att ha en förståelse för vad det kostar att sälja genom Amazon, samt de olika modellerna man kan använda sig av.

Har du tre tips för den som är intresserad av att börja sälja på Amazon? 

1. Är man intresserad av Amazon skulle jag börja med att studera de olika försäljningsmodellerna, Vendor (Wholesale) och Seller (Marketplace) och vilket som skulle passa just er bäst. Sätt er även in hur logistiken ska fungera och överväg om ni behöver ta hjälp av FBA för att lagerhålla produkterna och skicka dem till kund (Fulfillment By Amazon).
2. Sen gäller det att förstå hur konkurrenssituationen ser ut för den produktkategori man avser sälja och hur denna kan skilja sig mellan olika marknader för att hitta rätt marknad att starta i.
3. Se till att ni har tid för en ordentlig onboarding på ca sex månader. Man ska aldrig stressa fram en lansering på Amazon. Jag rekommenderar alltid att skala ner projektet ordentligt till en början, börja med att lära er hantera allt vad Amazon innebär i form av hur man registrerar produkter, jobbar med logistik, ekonomi och marknadsföring för att sedan skala upp produktkatalogen och sedan expandera till fler marknader. Låt det ta tid och se till att du har allt i sin ordning, Amazon bör alltid ses som en långsiktig satsning där du säljer produkter som får leva över lång tid.

Medverkar i panelsamtalet på Tendensdagen den 21 oktober gör även Martina Göransson, Marknadschef Blocket, Sophie Abrahamsson, Chief Brand Officer Bambuser, Sofia Hagelin,  Head of PR and Communication Tradera och Peter A’ston, Sverigechef för Maze-One.

Du missar väl inte att anmäla dig?
Anmälan till Tendensdagen 21 oktober