1 mars 2021

Intervju inför eventet Trender & Spaningar: Karin Zingmark

Karin Zingmark, författare till Maxa Snacket.
Karin är rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund med fokus på att facilitera förändring inom digital kommunikation och ledarskap.

Den 19 maj är det dags för vårt årliga event Trender & Spaningar. Där får du som medlem möjlighet att träffa Sveriges Marknadsförbunds expertrådgivare och ställa frågor till dem direkt.


Inför eventet har vi pratat med våra deltagande experter.
Karin Zingmark är rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund med fokus på att facilitera förändring inom digital kommunikation och ledarskap.


2020 blev kanske inte riktigt som vi förväntade oss.
Vilka lärdomar tar du med dig från det föregående året?

Jag är fascinerad över hur lätt många anpassat sig till det digitala. Visst är det coolt att se alla dessa organisationer som numera använder en rad olika verktyg för att mötas, samarbeta och diskutera digitalt istället för att tvinga folk till en fysisk plats? Den stora lärdomen tycker jag handlar om att avgöra vilken typ av möten som passar för vad. Vi kan göra så mycket tillsammans digitalt, och det har detta år verkligen bevisat för oss. 

Men för att fördjupa relationer, tanka energi och vara kreativa behöver vi träffas fysiskt. Jag tror att vi kommer bli mer medvetna om vikten av nära relationer för att kunna samarbeta friktionsfritt på distans.  

Jag ser mer nyfikenhet för nya plattformar, såsom Clubhouse, och en större förståelse för att vi behöver öppna upp och inleda dialog, både som varumärken och som människor, för att bli intressanta.

Du har länge förespråkat möjligheten av distansjobb, har du
några tips för hur man leder bäst på distans? 

Jag tror att vi måste avsätta tid för det där som tidigare hände vid kaffeautomaten och i lunchrummet, det spontana snacket som både fördjupar relationer och bygger broar mellan projekt och avdelningar. Jag vill inspirera till att testa och hitta nya vägar för att göra det digitalt, genom chatten, spontana teamsmöten utan agenda, walk&talks och så vidare. 

När vi är på distans behöver vi mycket mer positiv energi för att kompensera den ensamhet många känner, så ös på med positiv feedback till varandra, skicka hem oväntade fysiska små överraskningar (fika eller annat) eller stäm träff med teamet för en dags vandring i skogen. 

Utöver detta behöver vi ha en ännu större tydlighet kring vad vi ska uppnå, individuellt och som team, och följa upp så att vi känner att vi ständigt förflyttar oss åt rätt håll. Glöm inte att fira framgångarna och dela misstagen/lärdomarna på vägen. 

Vilka trender ser du inom ditt expertområde under 2021?

Jag ser en stor och positiv förändring mot mer digital kommunikation, det om något har vi ju tvingats träna oss inom under det år som gått. Jag ser mer nyfikenhet för nya plattformar, såsom Clubhouse, och en större förståelse för att vi behöver öppna upp och inleda dialog, både som varumärken och som människor, för att bli intressanta. 

Vad hoppas du på att se mer av under 2021? 

Jag hoppas få se fler modiga ledare, som tar av sig ”corporate-hatten” och visar en mer mänsklig sida med hjälp av alla de plattformar som finns tillgängliga nu. Kanske har året som gått, då alla tvingats lära sig det digitala för att sköta sitt jobb, gjort att man har en större förståelse för att det är OK att misslyckas i syfte att lära sig nytt. Kan ledare ta denna lärdom för att tweaka sin kommunikation, öppna upp, föra dialog med både medarbetare och kunder och visa en mer genuin sida av sig själv blir ingen gladare än jag!

Boka 19 maj – välkommen att anmäla dig!