Att det finns fantastiska digitala verktyg att använda för möten, avrapporteringar och liknande. Alla de resor vi tidigare genomfört kan nu skötas från hemmet/kontoret och vi spar oerhört mycket restid. Jag tar också med mig att vissa branscher haft det jättetufft medan andra nästan tjänat på pandemin.
Vissa satsningar och nyföretagande har valt att göra förstudier inför sin planer. Mer än vanligt görs koncepttester och liknande för att försöka prognostisera sälj och liknande.
En typ av undersökningar som i och för sig inte var så stor innan har så gott som dött ut och det är personliga intervjuer, antingen genom att knacka dörr eller att stå på centrala platser och rekrytera respondenter på plats. Ingen låter sig närmas av en intervjuare längre.
Hållbarhetstrenden håller i sig och fler utforskar vad hållbarhet egentligen innebär. Det är olika för så gott som alla, men förhoppningsvis kan vi komma närmare en gemensam definition under 2021.
Framförallt hoppas jag på massvaccinationer så att hela besöksnäringen kan komma igång igen. Jag arbetar med ett antal museer som i princip varit stängda och därmed lider, både vad gäller besökare men också vad gäller personalen som inte har så mycket att göra. Detsamma gäller hotell och konferens som har haft kraftiga restriktioner. De kan ju heller inte hyra ut mer än fullt, så de kommer att få arbeta länge för att återställa tappet.