17 maj 2021

Intervju inför eventet Trender & Spaningar: Mats Karsvall

Mats Karsvall

Den 19 maj är det dags för vårt årliga event Trender & Spaningar. Där får du som medlem möjlighet att träffa Sveriges Marknadsförbunds expertrådgivare och ställa frågor till dem direkt.

Inför eventet har vi pratat med våra deltagande experter. Mats Karsvall är Creative Director på Creo och är Sveriges marknadsförbunds rådgivare inom filmproduktion. 


2020 blev ju inte riktigt som vanligt, hur har det påverkat dig och din bransch att jobba på distans?

De nya arbetsförhållandena har lärt mig vad som faktiskt funkar bättre att arbeta med hemma på kammaren, men också hur viktig gruppen och sporadisk input är – på både kort och lång sikt. Kreativa sittningar är en utmaning då alla är på distans. En hel del olika digitala verktyg har utforskats men det blir aldrig samma sak som att sitta i samma rum.

Men, jag tycker ändå att det är intressant att se hur förändringsbenägna vi faktiskt är och hur viktigt det är att hela tiden vara redo på snabba omställningar. 

Vi som fokuserar på rörliga medier har ju också haft stora utmaningar med filminspelningar. Var man kan spela in, hur man spelar in och samtidigt corona-säkrar det hela på bästa möjliga sätt.

Vilka är de vanligaste frågorna du får från våra medlemmar som rådgivare?

Om man kan producera film idag på ett säkert sätt. Svaret är nästan alltid ja.

Vilka trender ser du inom ditt expertområde under 2021?

Vi skapar inte bara koncept och producerar kampanjer och andra filmprojekt utan har också alltid haft livesändningar som ett av våra ben. Och här har det ju exploderat. Detta område har utvecklats enormt mycket under förra året och projekten har växt markant. Dessa digitala event är nu mer som TV-sändningar med stora interaktiva möjligheter. Och här krävs det discipliner från många olika områden – det handlar ju inte bara om att streama ett event utan krävs kunskap från TV-produktion i kombination med digital produktion också. De tekniska möjligheterna utvecklas också hela tiden och detta är just nu ett mycket spännande område som kommer att fortsätta utvecklas under 2021. Speciellt när hybrida lösningar kommer att tas fram när vi väl kan börja träffas, så smått, igen. 

När det gäller kommunikation med rörliga medier har förståelsen för att ta in alla kanalers möjligheter in i konceptarbetet ökat – och kommer nog fortsätta öka detta år. Vår senaste kampanj hade över 30 stycken olika rörliga alster för att optimera kanalernas olika förutsättningar och testa vad som går bäst. 

Vad hoppas du på att se mer av under 2021?

Mina grymma kollegor och kunder – på riktigt.

Boka 19 maj – välkommen att anmäla dig!