12 mars 2021

Intervju inför eventet Trender & Spaningar: Lin Nordström

Lin Nordström Redouble, rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund med
fokus på försäljningsdrivande marknadsföring.

Den 19 maj är det dags för vårt årliga event Trender & Spaningar. Där får du som medlem möjlighet att träffa Sveriges Marknadsförbunds expertrådgivare och ställa frågor till dem direkt.


Inför eventet har vi pratat med våra deltagande experter.
Lin Nordström och Eva Weinefalk är rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund med fokus på försäljningsdrivande marknadsföring.


Eva Weinefalk CEO Founder Redouble.
Lin Nordström Reboduble har svarat på frågor inför eventet.


2020 blev ju inte riktigt som vi hade trott, vilka lärdomar
tar ni med er framåt? 

Eva Weinefalk CEO Founder Redouble.
Rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund med fokus på
försäljningsdrivande marknadsföring.

Återigen har vi kunnat bekräfta att starka varumärken vinner i längden. I och med digitaliseringen upplever jag det som att många företag har glömt bort hur man bygger starka långsiktiga varumärken. I och med Covid, när konsumtionen abrupt stannade upp blev vi marknadsförare tvingade att gå bort från aggressivt kampanjande och tänka till ett varv extra. Jag tror att det kommer att gynna många varumärken i längden om de bara kan hålla ut.

Hur har pandemin påverkat vår försäljningsdrivande marknadsföring? 

Försäljningsdrivande marknadsföring som till exempel Google Ads och annan performance media fokuserar väldigt mycket på här och nu. I och med Covid kan de flesta inte räkna hem samma ROI som tidigare. Men att dra ur pluggen helt blir är inte den bästa vägen att ta, du måste synas för att finnas. 
En viss matta av performance media är bra att hålla i, men man kan dra ner på frekvens. Naturligtvis är det fortfarande lika viktigt att sätta KPI:er och följa upp på siffror, men sätt mätvariabler som gynnar er utifrån ett längre perspektiv. 
Nu kan det vara en bra tidpunkt att titta mer på varumärkeskännedom och se om ni kan öka direkt- och organisk trafik samt att fokusera lite extra på click through rate.

Det finns en övertro och en undertro i content. Många tror att content är en quickfix och att underverk sker över en natt.

Vilka trender ser ni inom ert expertområde under 2021?

Många har fått skära ner på både personal och budgetar vilket gör att det är ännu viktigare att lägga kraft på rätt saker. Fler satsar på market automation och där ser jag att fler vågar testa. Det behöver inte vara så komplicerat utan bara några få triggers kan ge stora resultat. 
Men det som jag ser som den tydligaste trenden är att fler att blivit medvetna om kundupplevelsen. Vi har blivit mer selektiva i vår konsumtion och vi ser att priset är inte det som är avgörande. Däremot har toleransen mot en dålig kundupplevelse minskat och där vi förut kanske tyckt att det har varit ok med att en köpknapp inte fungerar eller att vi blir tilltalade med fel namn i ett mailutskick, orsakar mer irritation än tidigare. Ett kundfokuserat fokus på vår marknadsföring kommer att göra att reklam kommer att få bättre effekt och att vi kanske kan stoppa eskaleringen av reklamtrötthet.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får från våra
medlemmar som rådgivare? 

Hur man kan börja jobba med content. Det finns en övertro och en undertro i content. Många tror att content är en quickfix och att underverk sker över en natt.
Content är det innehåll ni kommunicerar till era kunder och ska förmedla era värderingar och kundlöfte för att skapa lojalitet och köpsug hos kunderna. Om man lägger kraft och energi på att skapa bra kundresor där bra innehåll får ha en bärande roll i varje stadie av resan skapar det effekt. Men det krävs resurser, kontinuitet och att man säger samma sak många gånger fast på olika sätt. 

Vad hoppas ni på att se mer av under 2021?

Ännu smartare kommunikation som spelar på känslor. Kommunikation som får mig att haja till och skratta eller lika gärna gråta. 
Jag tycker att flera företag har lyckats väldigt bra att anpassa sitt reklambudskap utefter vår nya vardag. Till exempel lade Eton shirts snabbt om sitt reklammanér till en pappa som satt i ett barnrum i boxershort, skjorta och slips. Eller Sova som gjorde en bild av Donald Trump av sänglakan.
Vad jag INTE vill se mer av är de företag som rullar ut sina kampanjer utan att alls ha anpassat sig efter den situation vi lever i. Det känns som att de inte bryr sig utan det handlar bara om att fullfölja sin marknadsplan. Det tror jag är väldigt skadligt för varumärket. Det är viktigt att vi kommer ihåg att kommunikation sker på mottagarens villkor.

Boka 19 maj redan nu – välkommen att anmäla dig!