Hur viktigt det personliga mötet är, men också att väldigt mycket går att lösa på ett bra sätt på distans. Det går även att konstatera att även i svåra tider frodas nytänkande, kreativitet och utveckling inom i stort sett alla områden.
När det gäller marknadsföringsrätt verkar de två stora frågorna om reklamidentifiering i sociala medier och vilseledande priser inom e-handeln fortsätta. Man kan undra varför.
Det mesta har kunnat rulla på för fullt. Mycket mindre tid har lagts på resor då möten har blivit digitala, vilket ger tid till andra och fler uppdrag. Vi har lärt oss de digitala mötena, men man tappar tveklöst viktiga nyanser i hur andra människor uppfattar det man säger, i de inte sällan komplicerade frågor som vi tar upp, likaså flytet i interaktiviteten mellan mötesdeltagare. Sen är det krångligare att bolla tankar och idéer med medarbetare som det ofta finns anledning att göra, när man inte längre sitter eller står några meter från varandra.
Det finns inga vanligaste frågor, de är vitt skilda. Med tanke på hur det ser ut hos Reklamombudsmannen med ett allt ökande inflöde av ärenden och fällningar om vilseledande reklam borde kanske de vanligaste frågorna gälla det.
Det finns inga direkta trender, det rullar på. Ibland kan sämre tider leda till fler tvister när företagen slåss om marknadsandelarna på krympande marknader, men någon sådan trend har inte varit tydlig. När det gäller marknadsföringsrätt verkar de två stora frågorna om reklamidentifiering i sociala medier och vilseledande priser inom e-handeln fortsätta. Man kan undra varför.
Att vi får se färre vilseledanden i marknadsföringen, att kampen på marknaden sker med schyssta medel även om en hel del vilseledanden inte är medvetna. Att fler ser värdet i varumärken och andra IP-tillgångar, som finns i precis alla företag. Man måste förstå vad man har, identifiera sin IP och arbeta förebyggande med sina ensamrätter, då inser man också vad man saknar. Jag hoppas också på en framtidstro och en fortsatt framväxt av nya lösningar.