21 februari 2021

Intervju inför eventet Trender & Spaningar: Ann Baron

Ann Baron har stenkoll på upphandlingar av byråer och kommunikationstjänster och är en av våra expertrådgivare. Inför vårt medlemsevent Trender & Spaningar den 19 maj berättar hon lite om hur den rådande pandemin påverkat våra byråval och spanar dessutom också in i framtiden.

Den 19 maj är det dags för vårt årliga event Trender & Spaningar. Där får du som medlem möjlighet att träffa Sveriges Marknadsförbunds expertrådgivare och ställa frågor till dem direkt.


Inför eventet har vi pratat med våra deltagande experter.
Först ut är Ann Baron som har stor erfarenhet kring upphandlingar av byråer och kommunikationstjänster och är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom byråval.


2020 blev ju inte riktigt som vi hade trott, vilka
lärdomar tar du med dig framåt?

Att våga hålla ut, att aldrig ge upp och få byråerna att motivera sin personal att än mer arbeta smart, hemma och digitalt.

Hur har våra byråval påverkats under pandemin?
Har våra preferenser förändrats i osäkra tider?

Vi arbetar mer digitalt och samtidigt gäller det hela samhället och därmed vill vi ha en tight kombination av discipliner och se arbetet som ett partnerskap i högre utsträckning. Kanske att vi vill ha mer inhousebyråer – en trend vi sett sedan tidigare, samt att man söker hybridbyråer där även medieköp ingår. Att företag vill ha en mindre och mer tight kombination av konsulter.

Byråbyten, utomhusevent och en hybridtrend kommer vi se mer av under 2021!

Vilka trender ser du inom ditt expertområde under 2021?

Dels inhouse- och hybridtrenderna som jag nämnde nyss, och jag tror att det kommer bli en rörlighet mellan byrå- och kundrelationer pgr av pandemin. Det kommer att ske byråbyten och vi kommer att få se nya relationer som skapas. Jag tror att vi kommer att se en del pitchande men kanske utan byråvalskonsulter, det vill säga att kunderna sköter det själva och tar bara hjälp vid behov. Jag har några sådana förfrågningar där kunder söker stöd i sina val mer på ett affärsmässigt plan. Dessutom tror jag att det kommer bli en del personalförändringar. Då menar jag att personer kommer att bli headhuntade och byta arbetsplatser både mellan byråer men kanske också mellan kund och byrå. Man byter plats helt enkelt. Det kan man skönja redan nu.

Vad hoppas du på att se mer av under 2021?

Utomhusevent och kundaktiviteter då vi alla är svältfödda på det efter senaste årets pandemirestriktioner.

Boka 19 maj redan nu – välkommen att anmäla dig!