Att våga hålla ut, att aldrig ge upp och få byråerna att motivera sin personal att än mer arbeta smart, hemma och digitalt.
Vi arbetar mer digitalt och samtidigt gäller det hela samhället och därmed vill vi ha en tight kombination av discipliner och se arbetet som ett partnerskap i högre utsträckning. Kanske att vi vill ha mer inhousebyråer – en trend vi sett sedan tidigare, samt att man söker hybridbyråer där även medieköp ingår. Att företag vill ha en mindre och mer tight kombination av konsulter.
Byråbyten, utomhusevent och en hybridtrend kommer vi se mer av under 2021!
Dels inhouse- och hybridtrenderna som jag nämnde nyss, och jag tror att det kommer bli en rörlighet mellan byrå- och kundrelationer pgr av pandemin. Det kommer att ske byråbyten och vi kommer att få se nya relationer som skapas. Jag tror att vi kommer att se en del pitchande men kanske utan byråvalskonsulter, det vill säga att kunderna sköter det själva och tar bara hjälp vid behov. Jag har några sådana förfrågningar där kunder söker stöd i sina val mer på ett affärsmässigt plan. Dessutom tror jag att det kommer bli en del personalförändringar. Då menar jag att personer kommer att bli headhuntade och byta arbetsplatser både mellan byråer men kanske också mellan kund och byrå. Man byter plats helt enkelt. Det kan man skönja redan nu.
Utomhusevent och kundaktiviteter då vi alla är svältfödda på det efter senaste årets pandemirestriktioner.