10 oktober 2023

Intervju Anna Sjöberg, vd för byrån DET. Samarbetspartner Tendensdagen

Anna Sjöberg, vd DET

Hej Anna, du är vd för byrån DET, berätta gärna kort om er, vilka är ni och vad gör ni?

DET är en insiktsdriven kommunikationsbyrå som tror på kreativitetens kraft som verktyg för att förändra attityder, påverka beteenden och uppnå affärsmål. Vi har otroligt fina och nöjda uppdragsgivare med stort förtroende för vår kompetens och jag så stolt över det vi gör för våra kunder och deras affärer.

Du är inte bara vd för DET utan även en viktig och värdefull samarbetspartner till oss på Sveriges Marknadsförbund. Vi är så glada att ni även i år är med på Tendensdagen och har varit med och arbetat fram temat för dagen, vill du berätta lite hur ni tänkte där?

Det är alltid lika roligt att samarbeta med er på Sveriges Marknadsförbund och med Tendensdagen. Vårt arbete börjar tidigt i utvecklingsfasen av Tendensdagen där vi tillsammans med Sveriges Marknadsförbund identifierar och utvecklar ett relevant och intressant tema för året. I år landade vi i temat demokrati, med tanke på allt som händer i vår omvärld, såväl i den fysiska som den digitala världen. Ett starkt och viktigt tema som engagerar. Och eftersom platsen för dagen så lämpligt är China teatern, landade vi i den kreativa idén ”Nu tar vi demokratin till China”.  

Ni jobbar utefter något ni kallar DET-modellen, vad innebär det?

DET-modellen är vår egen insiktsmodell. Den är ett väldigt bra verktyg för att vi snabbt ska kunna hitta kärnan och hjärtat i ett varumärke och med det som utgångspunkt hjälpa våra kunder att nå sina affärsmål. Vår insiktsmodell skapar både en förståelse för affären, och för kundernas målgrupper. På djupet. Och sätter riktningen för varumärket och kommunikationen framåt. Insikterna är grunden i allt vi gör. Allt från kreativa koncept, grafiska profiler, contentarbete, digitala kampanjer, employer branding, pr-aktiviteter och rena säljaktiviteter.

Berätta gärna om något extra kul och minnesvärt case ni jobbat med?

Åh, vad svårt. Vi har gjort så många fantastiska saker för så många olika uppdragsgivare. Just nu skulle jag spontant säga att vi är väldigt stolta över det arbete vi har gjort för återvinningsföretaget REMONDIS. Med vårt koncept ”Ärligt talat, nu återvinner vi” har vi på mindre än ett år lyckats bygga en stark och tydlig position som engagerar både kunder och medarbetare. Och öka både varumärkeskännedomen och generera leads. Att jobba med business-to-business är otroligt roligt! 

Ett annat starkt case av en helt annan karaktär är vårt arbete för Hyresgästföreningen i samband med valet ” Stoppa bo-orättvisan” som blev ett starkt budskap såväl i opinionssammanhang som i medlemsrekrytering. 

Vill du ge dina topp tre tips hur man på bästa sätt når ut till sin målgrupp?

Floskligt, men mer sant än någonsin i en värld där performancebudskap har gjort människor reklamtrötta: 

  1. Hitta ett kreativt, emotionellt budskap som fastnar i målgruppens hjärna och hjärta.  
  2. Använd det genom hela kommunikations-resan. Erfarenhetsmässigt går det jättebra att driva försäljning med kreativ varumärkeskommunikation, men betydligt sämre att nå ut om man bara har ett rent säljbudskap. 
  3. Hitta en stringent kanalstrategi och var långsiktig och uthållig. Det tar tid att nå ut.  

Till sist undrar vi nyfiket om vi får träffa dig och dina kollegor på Tendensdagen på Chinateatern den 19 oktober?

Självklart kommer vi vara på plats på Chinateatern 19 oktober. Vi ser så mycket fram emot dagen!

Kommer du också till Tendensdagen?
Varmt välkommen att boka! (fullsatt – väntelista finns)
19 oktober på Chinateatern. Fritt för medlemmar!