Ikea är det varumärke som svenska konsumenter tycker är bäst på att presentera sina varor som enkla och lättbegripliga.
Det framgår av undersökningen Global Brand Simplicity Index™, som nu presenteras för sjunde gången.
Det är den globala varumärkesbyrån Siegel+Gale, som årligen gör en undersökning bland konsumenter över hela världen över vilka varumärken, som de tycker bäst presenterar sina varor och tjänster som enkla och lättförståeliga för kunderna.
1 751 svenskar har deltagit i undersökningen och den svenska 10-i-topplistan ser ut så här:
IKEA
Google
ICA
Blocket
Clas Ohlson
Willys
Max Hamburgare
Lindex
Lidl
Adlibris
Siegel+Gales undersökning visar också att:
Enkelhet är lönsamt: 41 % av alla konsumenter i Sverige säger att de är villiga att betala mer för en smidigare upplevelse.
Enkelhet skapar lojalitet: De allra flesta konsumenter (61 %) säger att det är högre sannolikhet att de pratar om och rekommenderar ett varumärke om produkten eller tjänsten är enkel att använda.
Komplexitet kostar: Varumärken som inte ger enkla och lättförståeliga upplevelser gör stora ekonomiska förluster jämfört med liknande varumärke som levererar enkla lösningar.
Enkelhet inspirerar: Majoriteten (62 %) av de som är anställda på företag med enkla lösningar för sina tjänster och varor är varumärkesambassadörer jämfört med de som är anställda på företag med mer komplexa lösningar.