8 februari 2017

Ikeas varor lättast att förstå

Ikea är det varumärke som svenska konsumenter tycker är bäst på att presentera sina varor som enkla och lättbegripliga.
Det framgår av undersökningen Global Brand Simplicity Index™, som nu presenteras för sjunde gången.
Det är den globala varumärkesbyrån Siegel+Gale, som årligen gör en undersökning bland konsumenter över hela världen över vilka varumärken, som de tycker bäst presenterar sina varor och tjänster som enkla och lättförståeliga för kunderna.

Ikea, det starkaste svenska varumärket med hela världen som marknad. Här i Japan. Men också det varumärke som är enklast och tydligast. Foto: Kirakiraouji
Ikea, det starkaste svenska varumärket med hela världen som marknad. Här i Japan. Men också det varumärke som är enklast och tydligast. Foto: Kirakiraouji

1 751 svenskar har deltagit i undersökningen och den svenska 10-i-topplistan ser ut så här:

  1. IKEA
  2. Google
  3. ICA
  4. Blocket
  5. Clas Ohlson
  6. Willys
  7. Max Hamburgare
  8. Lindex
  9. Lidl
  10. Adlibris

Siegel+Gales undersökning visar också att:

  • Enkelhet är lönsamt:  41 % av alla konsumenter i Sverige säger att de är villiga att betala mer för en smidigare upplevelse.
  • Enkelhet skapar lojalitet: De allra flesta konsumenter (61 %) säger att det är högre sannolikhet att de pratar om och rekommenderar ett varumärke om produkten eller tjänsten är enkel att använda.
  • Komplexitet kostar: Varumärken som inte ger enkla och lättförståeliga upplevelser gör stora ekonomiska förluster jämfört med liknande varumärke som levererar enkla lösningar.
  • Enkelhet inspirerar: Majoriteten (62 %) av de som är anställda på företag med enkla lösningar för sina tjänster och varor är varumärkesambassadörer jämfört med de som är anställda på företag med mer komplexa lösningar.