12 november 2018

Icehotel – en av våra hetaste destinationer

Icehotel är ett bra exempel på kreativt entreprenörskap och förmågan att skapa något oväntat av det som många skulle se som hopplösa förutsättningar.
Lappländska Jukkasjärvi och trakterna däromkring bjuder på fantastisk natur; fjäll och vidder; vilda forsar och sjöar myllrar av ädelfisk; skogar och myrar fyllda av bär och djurliv.
Där drev vildmarksentreprenören Yngve Bergqvist äventyrsturism, med forsränning, paddling och fiske. Gästerna inkvarterades i stugor eller byns värdshus. Men sommarsäsongen var kort och vi

Yngve Bergqvist hittade ett unikt sätt att förlänga säsongen, från sommaräventyr till först vinteruppplevelser och nu också till is och snö året runt. Foto: Martin Smedsén
Yngve Bergqvist hittade ett unikt sätt att förlänga säsongen, från sommaräventyr till först vinteruppplevelser och nu också till is och snö året runt. Foto: Martin Smedsén

tern lång. Oerhört lång.
Yngve Bergkvist ville ändå hitta ett sätt att förlänga besökssäsongen och reste runt i världen för att leta inspiration. Han fann den i Japan, där man har lång tradition av att skulptera i is. Om det finns gott om något på vintern i Jukkasjärvi, så är det is. Ett tjockt täcke lägger sig över Torne Älv under många bistra vintermånader. Så med hjälp av två professionella, japanska is-skulptörer bjöd Yngve Bergkvist in till en workshop om isskulptering i Jukkasjärvi.
WORKSHOPEN INSPIRERADE TILL ett konstgalleri av is och snö, som fick namnet ARTic Hall.
Den fortsatta utvecklingen kom sen, till stor del, av en slump en vinterkväll i slutet av 1980-talet, när alla rum på hotellet var upptagna.
Några av konstbesökarna i ARTic Hall hade ingenstans att bo, så de erbjöds helt enkelt sova över i konsthallen. De utrustades med renskinn och varma sovsäckar och instruerades hur man sover i kyla. När morgonen kom och de badat bastu och ätit frukost var de rent euforiska.
UNDER YTTERLIGARE NÅGRA år hände det emellanåt att en handfull personer sov över i galleriet. Men de spred ryktet om den fantastiska upplevelsen och 1989 öppnade Icehotel på allvar. I vinter blir det alltså jubileumsår.
Just i detta nu jobbar snökanonerna för fullt, för att skapa stommen till vinterns nya Icehotel. Där ska 33 konstnärer från 13 olika länder (bland annat Sverige, USA, Indien, Mexiko och Nya Zeeland) inreda och smycka bland annat 15 sviter av is och snö. Ytterligare 20 isrum byggs i samarbete mellan konstnärerna och ett bygg- och ljusteam.
Den 14 december är det sen dags att öppna denna vinterssäsongs nya Icehotel.
Och precis som vanligt, smälter det ner och förenas med Torne Älv igen någon gång framåt maj-juni.
VARJE ÅR KOMMER 50. 000 besökare från cirka 80 länder till Jukkasjärvi för att uppleva Icehotel. 70 procent av dem kommer från utlandet. Framför allt från Storbritannien och USA.
Så det var inte konstigt att Icehotel nyligen var ett av de varumärken som belönades med utmärkelsen Export Hermes av Nämnden för Exportutveckling. Priset delades ut på Tendensdagen i oktober.
2016 års Main Hall, skapad av  Erik Frankki och Arne Bergh. Foto: Asaf Kliger.
2016 års Main Hall, skapad av Erik Frankki och Arne Bergh. Foto: Asaf Kliger.

ICEHOTEL ÄR EN exportprodukt som inte bara ger renommé och intäkter till Jukkasjärvi och Lappland, utan till hela Sverige. Som all annan besöksnäring ger den ju också momsintäkter till staten, när alla gäster från när och fjärran äter, sover och upplever platsen.
Förutom Icehotel finns också 72 varma rum, det vill säga vanliga uppvärmda gästrum på hotellet eller i stugor. 60 personer är helårsanställda i verksamheten och ytterligare 200 tillkommer under högsäsong.
Åsa Ribbing ser intresset för Icehotel ständigt öka. Foto: Asaf Kliger
Åsa Ribbing ser intresset för Icehotel ständigt öka. Foto: Asaf Kliger

UTLÄNDSKA GÄSTER HITTADE tidigt till Jukkasjärvi. Redan första året kom gäster långväga ifrån. Eftersom man hade ett samarbete med japanska experter på iskonstruktioner, väcktes intresset i Japan och under några år gick till och med direktflyg från Japan till Kiruna.
”Vi har också jobbat mycket mot den brittiska marknaden, tillsammans med Visit Sweden. Så idag går direktflyg hit från London under högsäsongen”, berättar Åsa Ribbing, som är marknads- och pr-chef på Icehotel.
Hon förklarar att Icehotel aldrig har haft någon stor marknadsföringsbudget, men genom samarbeten med andra varumärken har man kunnat sprida kunskap om hotellet och locka besökare.
”En pr-byrå i Paris har exempelvis hjälpt oss att etablera samarbeten med flera stora, internatio-nella varumärken som exempelvis Chanel. Dessutom har vi ju samarbetat med Absolut Vodka i våra isbarer”, tillägger och fortsätter:
”Vi har ju också uppmärksammats en hel del för att entreprenörskapet är så galet och nyskapande.”
FÖRUTOM ATT GÄSTER kommer till Jukkasjärvi, har också Icehotel rest runt en del och deltagit i olika events, både i Sverige och utomlands. Med is från Torne Älv har man byggt upp tillfälliga isbarer eller andra utsmyckningar vid speciella tillfällen.
Det ligger förstås också ett stort pr-värde i samarbetet med konstnärer från hela världen som utformar och smyckar rummen. Ungefär 200 konstnärer brukar varje år skicka in skisser och förslag på hur de vill bygga och inreda en svit, för att tävla om möjligheten att göra det i verkligheten. I maj stänger man säsongens ansökningsperiod och en jury väljer ut, vilka konstnärer som ska få äran att delta.
”Då bedömer man både det konstnärliga och konstruktionen. De som deltar, måste också kunna bygga sina skapelser. Men vi jobbar aldrig med något bestämt tema, utan vill blanda olika uttryck. Både figurativt och abstrakt, från många olika länder. Vi brukar också mixa deltagarna, så att det både kommer konstnärer som varit med tidigare och lärt sig arbeta i is och snö, liksom nya som aldrig jobbat i materialet”, berättar Åsa Ribbing.
KONSTNÄRERNA KOMMER TILL Jukkasjärvi för två veckors intensivt arbete med att färdigställa sina idéer.
”Vi gör klar markarbetet i oktober, sen avgör temperaturen när man kan börja bygga. Vi förbereder det vi kan. Ibland innebär det att rum töms på snö, i andra fall att de ska vara gott om snö i rummet för att bygga skulpturer. Dessutom har vi ett supportteam, som kan hjälpa till så att konstnärerna kan arbeta effektivt”, förklarar Åsa Ribbing.
Allt övrigt inredningsarbete gör konstnärerna själva. Från att slipa väggar till att bygga ”sängar”, skulpturer och andra inredningsdetaljer av isen.
I FJOL VAR den här intensiva uppbyggnadsperioden för första gången också öppen för besökare. De fick guidade turer och såg konstnärerna i sitt arbete.
En annan, stor nyhet kom också förra året. Då togs det kanske mest häpnadsväckande steget i utveck-lingen; Icehotel 365. Ett åretrunt-öppet Icehotel.
”Vi var ju pionjärer inom forsränning och hade sommaraktiviteter kring fiske och vandring. Men vi funderade på vad vi skulle kunna göra med all vin-ter vi har. Och så föddes Icehotel. Nu har vi lite haft den motsatta frågan – vad ska vi göra med all sommar”, säger Åsa Ribbing, som berättar att det genom åren kommit en hel del sommarturister upp till Jukkasjärvi, som också frågat om hotellet.
En konkret impuls kom också från ett samarbete med BMW för några år sedan. De skulle lansera en ny bilmodell och ville spela in en reklamfilm i Icehotels pelarsal. Det fungerade dock inte att för-verkliga den idén. Istället blev det så att is från Torne Älv fraktades med båt ner till Kapstaden, där en exakt kopia av pelarsalen byggdes upp.
”Det var omöjligt att se på reklamen att den inte var inspelad i pelarsalen”, menar Åsa Ribbing.
Konst av is och snö inne i Icehotell, kompletteras med naturens vackraste skådespel i vinternatten - norrskenet.  Foto: Asaf Kliger
Konst av is och snö inne i Icehotell, kompletteras med naturens vackraste skådespel i vinternatten – norrskenet. Foto: Asaf Kliger

SÅ MAN BÖRJADE fundera på möjligheterna att använda is även på sommaren. Först kom tanken på en utställning. Men det visade sig att det gick att skapa ett Icehotel för sommarbruk med passivhusteknik. Styrelsen gillade idén som fick mogna under några år.
I december 2016 började man bygga och sommaren 2017 öppnades dörrarna för gästerna.
Köksmästare Alexander Meier har sin bakgrund från stjärnkrogen Le Béarn i Genève. Foto: Asaf Kliger
Köksmästare Alexander Meier har sin bakgrund från stjärnkrogen Le Béarn i Genève. Foto: Asaf Kliger

DET ÄR MIDNATTSSOLEN som ger energi till en kylanläggning som håller temperaturen på kon-stant minus fem grader i en 2. 100 kvadratmeter stor byggnad som innehåller nio lyxsviter av is, med angränsande bastu och badrum, samt 11 konstsviter, isbar och isgalleri; Icehotel 365. Det första i världen, som är öppet året runt.
Time Magazine har klassat Icehotel 365 som en av ”the World’s Greatest Places”.
Och när SJ undersökte vilka resmål inom landet som svenskarna helst ville uppleva, blev Icehotel nummer ett.
Icehotel arbetar med fyra kärnvärden: Original, förnyelse, förgänglighet och sinnlighet. Dessa materialiseras i isen, konsten och naturen. Den som upplevt sommarens midnattssol eller vinterns norrsken glömmer det aldrig.
”Många av våra konstnärer har fått frågan hur det är att jobba med konst som försvinner och smälter bort. Men kanske är det så att skapandet blir friare när man vet att det inte kommer att vara för evigt”, filosoferar Åsa Ribbing.
VID SIDAN AV konsten är också maten en viktig del av upplevelsen i Icehotel. Skogarna, fjällen och vattnen erbjuder ypperliga råvaror som köksmästaren Alexander Meier – utbildad på den tvåstjärniga restaurangen Le Béarn i Genève – kan arbeta med. Självklart serveras en del på is.
Icehotel är en verksamhet som i lever i symbios och samklang med naturen, i en storslagen, men också känslig miljö. Så man är angelägen om att sträva efter hållbarhet och miljöhänsyn. Icehotel har ny-ligen fått Svanencertifiering. Och hela Kiruna Lapp-land är ett av de fem områden i landet som, av Till-växtverket, klassats som Hållbar Destination.
Carin Fredlund