5 juli 2017

Hur jobbar man bäst med influencers?

Det har alltid funnits människor som inspirerat oss och vi lyssnat på för råd. Influencers kan liknas med dessa vänner.
Så influensers är egentligen inget nytt, konstaterade Linda Palmgren, vd på United Influencers, när hon talade på Sveriges Marknadsförbunds seminarium om Influencer Marketing i Almedalen. När hon själv var tonåring inspirerades hon och hennes kompisar av Madonna, exempelvis.IMG_0582
Det är inte heller något nytt att varumärken samarbetar med och marknadsförs med hjälp av kända profiler, genom sponsring och pr av olika slag.
Influencer marketing blev dock ett hett buzzword för några år sen, men under de senaste två åren har denna marknadsföringskanal professionaliserats. Bland annat genom bildandet av nätverk, som administrerar samarbetet mellan varumärken och influencers.
”Har man förmåga att skapa engagemang över tid, då är man en influencer”, förklarar Linda Palmgren och kravet på en långsiktighet i kravet på influencern.
Ett tillfälligt uppblossande kändisskap räcker inte långt.
Det finns dock en stor skillnad mellan kändisar som Madonna och influencers som exempelvis Isabella Löwengrip.
”Kändisarna beundrar man på avstånd, medan influencern upplevs som en kompis”, förklarar Linda Palmgren och gör en jämförelse mellan två av nätets giganter; Beyoncé och den svenska Youtubaren Pewdiepie. När Beyoncé och hennes man JayZ berättade för sina 200 miljoner följare på Instagram att de skulle åka till Disney World utanför Paris, kom mängder med fans för att se dem, fotografera och be om autografer.
”Men de kunde ändå gå omkring där”, konstaterar Linda Palmgren.
Men, när Pewdiepie berättade för sina 48 miljoner följare att han och hans flickvän skulle åka till samma ställe, blev det sådan uppståndelse att parken fick lov att stänga. Alla ville ju träffa sin kompis, Pewdiepie.
Influencers har själva byggt upp starka varumärken och starka band till sina följare.  När ett företag vill samarbeta med influencers handlar det dock inte om vilket influencer-varumärke man gillar eller vill nå. Det handlar om vilka dessa når. Influencern kan liknas vid ett populärt media, tidigare dagars veckotidningar kanske. Om än de skapar betydligt större engagemang och starkare relation till sina följare, än vad någonsin Damernas Värld eller Vecko-Revyn kunnat drömma om att få med sina läsare.
Men också relationerna mellan influencern och sponsorn/annonsören är också tätare. För medan veckotidningar tagit emot i stort sett alla annonsörer som velat boka en sida, så kräver samarbetet med en influencer relevans och trovärdighet.
”En influencer skulle aldrig äventyra sin relation med sina följare, genom att samarbeta med varumärken som inte stämmer för dem själva”, påpekade Linda Palmgren och nämner två exempel på samarbeten mellan två varumärken och Isabella Löwengrip respektive systrarna Fahrman, som alla ingår i United Influencers nätverk. Samarbeten som helt stämmer med profilerna.
Det ena exemplet gäller Tradera, som samarbetat med United Influencers ända sedan nätverkets start.
Tradera inledde ett samarbete med Isabella Löwengrip. Inledningsvis gjordes en film där man besökte Isabella Löwengrip som hade garderobsrensning och skulle sälja en del kläder på Tradera. Hon visade kläderna och talade om dem och filmen visades både på Traderas plattform och Isabella Löwengrips egna.
Lika väl matchat är samarbetet mellan Ellos och systrarna Fahrman. Ellos ambition var att utvecklas från ett postorderföretag till modern e-handel, för att kunna hitta nya kunder och stärka varumärket.
”Sofi Fahrman har alltid drömt om att skapa en kollektion tillsammans med sin dotter”, berättade Linda Palmgren.
Så tillsammans med Ellos skapade systrarna Fahrman en mor-och-dotter-kollektion, som säljs genom Ellos. Kring detta kan massor av kommunikation skapas, som engagerar systrarna Fahrman och som bygger både kollektionen och Ellos.
Allt fler företag inser att samarbete med influencers inte handlar om att sponsra ett inlägg på Instagram och tro att det ska ge en rejäl försäljningsökning. Att bygga trovärdighet tar tid och samarbetet med profilerna bör vara långsiktigt och nära för att ge bästa resultat.
”Hjärtefrågan är varför vi ska köpa din produkt. För det handlar inte om produkten, utan om historien!”, understryker Linda Palmgren.
Carin Fredlund