15 oktober 2021

Hur går det för landets stora teleoperatörer i sociala medier?

Lars Själander, Kommunikationsanalys

Sveriges telekombolag i sociala medier

Telia säkrade högst effekt i sociala medier även under tredje kvartalet 2021. Teleoperatörerna ökade sin innehållsaktivitet i sociala medier. Högst responsgrad hade åter Telenor på Facebook. Högst tillväxt uppvisade Tele2 på Facebook.Tre producerade kvartalets bästa inlägg. Telia säkrade högst andel positivt sentiment: Tele2 högst andel negativt sentiment. Nyheter och tips. Detta är årets tredje kvartalsresultat över närvaro och effekter 2021; tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för telekom hittar du här.

Telekom i sociala medier tredje kvartalet

Tredje kvartalet 2021 var det åter Telia som sammantaget säkrat högst effekt i sociala medier. 

Den kommunikativa utgångspunkten är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron stöttat affärsmålen kan endast företagen själva besvara.

Sammanfattning

Telia säkrade högst effekt i sociala medier även under tredje kvartalet 2021. Teleoperatörerna ökade sin innehållsaktivitet i sociala medier. Högst responsgrad hade åter Telenor på Facebook. Kvartalets kortaste svarstid uppvisade åter Telia på Twitter. Tre på Facebook hade kvartalets högsta viralitet. Högst tillväxt uppvisade Tele2 på Facebook. Tre producerade kvartalets bästa inlägg. Flest inlägg gjordes av Telia på Twitter. Telia säkrade högst andel positivt sentiment: Tele2 högst andel negativt sentiment.

Topp 3-operatör per plattform

Telia säkrade detta kvartal samtliga första placeringar i de olika verktygen på samtliga plattformar. Förutom Telia säkrade åter Tele2 god effekt detta kvartal.

Facebook

  • Engagemang: Telia, Tele2 och Tre
  • Influens: Telia, Tre och Tele2
  • Poäng: Telia, Tele2 och Telenor

Twitter

  • Engagemang: Telia, Tele2 och Telenor
  • Influens: Telia, Tele2 och Telenor 
  • Poäng: Telia, Telenor och Tele2 

Instagram

  • Engagemang: Telia, Tre och Tele2
  • Influens: Telia, Tre och Tele2
  • Poäng: Telia, Tre och Tele2

YouTube

  • Poäng: Telia, Telenor och Tele2


Aktivitet – inlägg

De fyra stora inom telekom gjorde i snitt 162 (80) inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 54 (27) stycken per månad. Kommunikationsanalys har som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag, vilket operatörerna med råge levererar. Teleoperatörerna har en relativt hög egen-initierad nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar mellan operatörer och plattformar. Till exempel gjorde Telenor sitt senaste Instagram-inlägg den 8 juli 2021.

Telia på Twitter gjorde åter flest inlägg: 1386 (593) stycken under kvartalet, eller 462 (198) stycken per månad. 

Tvåan Tele2 på Twitter gjorde 273 (123) inlägg och trean Telenor på Twitter gjorde 113 (95) inlägg under kvartalet. Twitter var alltså den plattform där bolagen visade högst aktivitet vilket mycket relaterar kundservice-frågor.

Vill du läsa mer – tipsar vi att kika in på Kommunikationsanalys