30 mars 2015

Heldagskurs i kriskommunikation

Kurs i kriskommunikationVälkommen på en heldagskurs i kriskommunikation 19 maj. Medlemmar i Sveriges Marknadsförbund går till medlemspris.
Vad gör ni när det smäller? Och ännu viktigare – hur tar ni fram förebyggande strategier för att klara kommunikationen i en krissituation?
Boka in denna kurs och få kunskapen som gör er tryggare i krisen. Hårda fakta blandas med övningar och workshop under en lärorik kursdag. Kursledare är Maria Langen, Svenska institutet för kriskommunikation.
Kursen passar dig som exempelvis är ledare eller kommunikatör och vill jobba proaktivt för lindra effekterna av en allvarlig händelse eller förtroendekris i en organisation. Vi går igenom metoder och övar på knepiga fall under dagen. Kursen ger dig kunskap och tips om hur du kan jobba strategiskt och praktiskt med kommunikation innan, under och efter en kris.
Förberedelser inför kursen
Följ gärna nyhetsflöden och sociala medier lite extra dagarna innan vi ses och ta med exempel på ”bra” eller ”dålig” kriskommunikation.
Lästips: Föreläsarens bok ”Kriskommunikation – att leda i blåsväder” (Sanoma Utbildning, dec 2012). Boken krävs ej för att gå kursen, men finns för kursdeltagare att beställa till rabatterat specialpris 277 SEK. Ord. Pris 361 SEK. Mejla karin@mis.se för att beställa.
Kursen arrangeras av Marknadsföreningen i Stockholm. Medlemmar i Sveriges Marknadsförbund går till medlemspris. Begränsat antal platser – först till kvarn. 

KURSINFO

Datum: 19 maj klockan 9.00-16.00
Pris: 3995 kr ex moms för MIS eller SMF-medlem, 5995 kr ex moms för icke medlem
Lokal: Marknadsföreningen i Stockholm, Nybrogatan 6 i Stockholm
Frågor: info@mis.se

KURSINNEHÅLL

Under kursdagen går vi igenom följande områden:

  • Vad är en kris? Begrepp och exempel
  • Dialog om aktuella kriser
  • Strategiskt, förebyggande och förberedande arbete
  • Hur hanterar vi krisen, och vad kommunicerar vi till vem?
  • Krisscenario – övning
  • Återgången till det ”normala”, utveckling och lärdomar.

KURSLEDARE
Maria Langen

Maria Langen är en erfaren kommunikationsstrateg med uppdrag inom media, digitala kanaler och utbildning. Hon driver Svenska Institutet för Kriskommunikation, vars främsta uppgift är att utveckla kompetens inom området kris och utveckling, och det egna företaget Sverredal & Langen.
Med sig i krisbagaget har Maria erfarenheter från internationella hjälpinsatser, incident- och krishantering på Vattenfall och ett stort antal krisscenarioworkshops med olika organisationer i Sverige. www.krisinstitutet.sewww.svelan.se  www.marialangen.com.

BOKA

Anmälan är bindande. Kursen arrangeras hos Marknadsföreningen i Stockholm. – kursvillkor.