Marie-Therese Helmertz, Scandic, Lena Rogeman, Systembolaget, Fredrik Pettersson, kursledare samt Andreas Lundgren, IBM Sverige.
Få grepp om vad CSR innebär och hur det kan stärka ditt företags varumärke.
CSR (Corporate Social Responsibility), företagens samhällsansvar, hållbarhet, creating shared value, corporate citizenship – begreppen är många och det kan vara svårt att veta vad som förväntas av företag idag.
Denna heldagskurs ger dig insikt i frågorna och i hur de kopplar till varumärkesarbetet. Genom övningarna vi gör under dagen påbörjar du en plan för hur ditt företag kan stärka varumärket med CSR.
Du får också träffa IBM Sverige, Systembolaget och Scandic Hotels som berättar hur de arbetar strategiskt med CSR och hur de använder CSR i sitt varumärkesbyggande.
Kursen är lämplig för dig som är marknads-, kommunikationschef eller motsvarande. Lunch ingår!
KURSINFO
Datum: 21 maj, 9.00-16.00
Plats: Marknadsföreningen i Stockholm, Nybrogatan 6, Stockholm Avgift: 1995 ex moms för medlem, 3995 ex moms ej medlem. Frågor: info@mis.se
KURSINNEHÅLL
Reda ut begreppen – vad är egentligen CSR och hållbarhet?
Hur/när blir CSR lönsamt?
Omvärld – konsumenter och andra intressenter
Trender kopplade till hållbarhet
Exempel på CSR som differentiering och som hygienfaktor
Några strategier för CSR-kommunikation
Framgångsfaktorer för att lyckas stärka varumärket med CSR
Lite om budskapsformulering
Tre gäster om deras CSR-arbete och varumärke: Systembolaget (konsumentprodukter), Scandic Hotels (upplevelser), IBM (företagstjänster).
KURSLEDARE
Fredrik Pettersson är kommunikations- och hållbarhetskonsult på Track Record CSR & kommunikation. Fredrik har examen från bl.a. IHR och har arbetat med kommunikation i offentlig, idéburen och ideell verksamhet samt i företag. Fredrik har även vikarierat som CSR-ansvarig på Systembolaget.
Gästtalare: Andreas Lundgren, Nordic Segment Marketing Leader på IBM Sverige, Lena Rogeman, CSR-ansvarig på Systembolaget samt Marie-Therese Helmertz, Marketing Manager Brand & Communication på Scandic Hotels.
BOKA
Medlemmar i Sveriges Marknadsförbund har medlemspris. Kursen arrangeras av Marknadsföreningen i Stockholm och anmälan är bindande. Villkor.