När HJ Heinz startade som handelsresande för 130 år sedan gjorde han varje jul en guide som han gav till sina vänner. I guiden tipsade Heinz om bra ställen att stanna på längs resvägen.
Kanske är det då logiskt att Heinz nu lanserar en balsamvinägerketchup genom att sälja de första 3.000 flaskor uteslutande till de som Gillar produkten och rekommenderar den till sina vänner på Facebook. Flaskorna säljs fraktfritt och du får din ketchup levererad av posten. Detta har skapat diskussioner och buzz inte minst på facebook.
Heinz Tomatketchup med balsamvinäger är företagets första produkt i begränsad upplaga.
Heinz kanske inte är det första varumärket du tänker på i termer av sociala medier – så det har skapat en hel del buzz säger Neil Kleiner på Havas Media.
Heinz tomatketchup fick 11 000 nya gillare när sidan började sälja den nya ketchupsmaken.
Heinz marknadschef Ian McCarthy: ”Sociala medier är viktigt i den utveckling som vi ser mellan varumärken och kunder och därför valde Heinz att lansera den nya ketchupen via Facebook.
Enligt AC Nielsen, säljer Heinz mer än 76 miljoner flaskor ketchup varje år i Storbritannien, och cirka 650 miljoner flaskor och 11 miljarder individuella paket på sex kontinenter.
Handel på sociala medier blir alltmer populärt, och ett antal stora märken inklusive Dove, franska Connection och Best Buy säljer alla via Facebook. Online modekedjan Asos har nyligen sjösatt en hel butik på Facebook där hela sortimentet finns.
Inte alla märken är lämpade för social handel. ”Märken som Best Buy och Asos är idealiska för social handel, eftersom elektronik och mode är mycket påverkare-ledda, och folk köper saker som deras vänner har rekommenderat.” säger Neil Kleiner.
Balsamvinägerketchupen lär inte dyka upp i Sverige utan är en unik smak för UK. Det finns dock några flaskor kvar att beställa. Eventuellt får du då betala portot själv.
Källa: advertising age, Facebook, Twitter, Heinz