Jättekul! Ska bli spännande att lära sig mer om Förbundets verksamhet.
Hållbarhet är mitt specialistområde och behovet av en hållbar samhällsutveckling har nog aldrig varit större än nu. Marknadsförare har en mycket viktig och mycket svår roll i att hjälpa kunderna att göra det lätt att göra rätt. Detta tror jag vi kommer att prata om en hel del.
Marinbiolog som också pluggat på IHM och Berghs. Jag har jobbat med hållbarhetskommunikation sedan mitten på 90-talet och år 2009 var jag med om att starta Futerra Stockholm – Sveriges första renodlade kommunikationsbyrå för hållbarhetskommunikation. Sedan dess har de flesta stora kommunikationsbyråer skaffat sig egna hållbarhetsavdelningar.
Hur ska du prioritera när megatrenderna globalisering, digitalisering, bekvämlighet och hållbarhet ändrar nästan alla branscher på ett ofta svårförutsägbart sätt?
Vi har behövt ställa om men inte in. Mindre äta på restaurang, mer köpa hem eller äta i bilen. Många branscher har ändå gått fantastiskt bra under pandemin. En fråga jag skulle ställa mig är – vilka av de nya vanorna vi skaffat oss under pandemin som kommer att hålla i sig även efter pandemin? Fortsätter vi jobba mer på distans och beställa mer över nätet? Blir hälsa ännu viktigare?
Jag vill komma på plats och lära mig först. Men jag tror att min grundinställning kring att marknadsförare behöver jobba mer med hållbarhet kommer att stå sig. Hållbarhet kan hjälpa oss att sälja bättre upplevelser, på bättre sätt.