7 april 2022

Hallå där Ylva M Andersson…

Ylva M. Andersson – föreläsare och författare.
Foto: Sören Håkanlind


…din bok Leda i ständig förändring är nominerad till Årets Marknadsföringsbok.

Så himla roligt! Vad glad jag blir – och vilken ära!

Kan du berätta lite om boken?

I mitt jobb som professionell coach till chefer i många olika branscher får jag ofta frågan: Vad ska vi hålla oss i när allt är så himla instabilt och förändras hela tiden?

Jag kände att det verkligen behövdes en bok som kunde vägleda i denna brännande fråga om hur vi kan möta samtidens hypersnabba och utmanande förändringstakt.

Boken skrevs under pandemin och släpptes tre dagar innan Ryssland invaderade Ukraina så tajmingen blev nästan kuslig.

För frågan om vad vi kan ”hålla i” var angelägen långt innan corona tog sitt grepp om oss, men aktualiserades förstås när ett globalt virus krävde total omställning. Nu, med kriget i Ukraina, är frågan brutalt närvarande för alla organisationer. Ingen kommer undan.

Min övertygelse är att ständig förändring kräver ständig anpassning. Vi behöver hela tiden utveckla unika idéer och pröva originella koncept för att parera nya förutsättningar och skapa affärsnytta. Och för att det ska vara möjligt måste vi reformera vårt arbetsliv i grunden. Hur? Det berättar jag i boken.

Här finns också övningar och konkreta verktyg att använda i det dagliga arbetet nästa gång organisationen skakas av en oväntad händelse.

Undertiteln är Med kreativitet, kollektiv intelligens och kommunikation. Varför är detta viktigt?

Jag ser detta som tre gyllene ”K” och allihop behövs för att identifiera och frigöra organisationens fulla potential och samlade tillgångar för att möta ständig förändring.

Kreativitet är förmågan att förädla varje medarbetares innovativa lust och kompetens. Verksamheter som lyckas omsätta detta till konkret affärsnytta klarar av att möta vad som än händer i omvärlden. De icke-kreativa organisationerna kommer däremot snabbt att slås ut.

Kollektiv intelligens handlar om förmågan att samarbeta och interagera för att ta fram de mest konkurrenskraftiga, relevanta och marknadsmässiga lösningarna. Kreativitet är ingen ”one-man-show” utan vi vet att de bästa idéerna uppstår när flera briljanta hjärnor tänker tillsammans.

Och kommunikation, det är oljan i hela maskineriet. Det som driver verksamheten framåt med kreativitet och kollektiv intelligens som framgångsnycklar. Med kommunikation skapar vi psykologisk trygghet, mod och riskbenägenhet – förutsättningar för att våga vara riktigt kreativ i ständig förändring och osäkerhet.

Nu är vi nyfikna på vem du är.
Är du författare på heltid?

Nej, inte alls! Jag har verkligen fått stjäla mig tid till att skriva. Till vardags driver jag bolaget MAY Strategies som utvecklar ledare och deras team. I grunden är jag journalist och har haft flera tunga chefsbefattningar på mediehus som TV4, Sveriges Radio och Sveriges Television. Där ledde jag stora transformationer och nu använder jag en del av de erfarenheterna (framgångssagor såväl som bakslag) när jag lotsar chefer och organisationer att möta ett turbulent arbetsliv i ständig förändring.

Här kan du läsa mer om boken: Leda i ständig förändring