29 december 2022

Gott Nytt år

Fransesca O’Brien Apelgren, vd Sveriges Marknadsförbund

Hoppas ni alla har haft en fin jul. Mellandagarna har givit tid till reflektion.
Dessvärre har det varit ett fruktansvärt år på många platser i vår värld. Rysslands invasion av Ukraina, gängkriminaliteten som ökar i Europa, aborträtten som ifrågasattes i USA, handlingsplaner mot klimathot och miljöförstöring grusas och hamnar allt längre ner på agendan i Sverige med flera länder. Elpriserna höjs och likaså matpriserna. Arbetslösheten stiger och vi är inne i en lågkonjunktur. Det ser mörkt och dystert ut. Därför är det extra roligt att kunna berätta om något som är bra. Något som är positivt. Gissa vad?! Jo, Sveriges Marknadsförbunds medlemsantal har ökat markant under året. Det är vi mycket glada och tacksamma för.
Så låt oss blicka tillbaka på verksamhetsåret och se vad vi har upplevt tillsammans.

Minns ni Tendensdagen på Moderna Muséet ? Vi pratade bland annat om: martech, greenwashing, transformationen i modeindustrin, framtidens stad, foodtech, diversity branding och sen delade vi ut priset Senior Talent Award till Axel Johnson och gav hederspris till Tomas Ledin. Vi skapade Senior Talent Award för vi vill lyfta organisationer som är med och omdefinierar stereotypa begrepp och förlegade åldersstrukturer när det gäller ålder kopplat till jobb och kompetens. Därför är det glädjande att nu se rekryterings-, bemannings- och headhuntingföretag som driver frågan. Samhället i stort har börjat prata om den rådande åldersdiskrimineringen och vad den innebär. Många men inte alla inser vilket resursslöseri det är att utesluta senior kompetens.

Under året har vi också erbjudit månatliga webbinarier med modiga, innovativa och spännande marknads- och kommunikationschefer. Några av de företag som delade med sig av sin kunskap i år är:
DET, Hyresgästföreningen, Meltwater, JCDecaux, Kantar Sifo, Åkestam & Holst, Bergenstråhle & Partners, Essity, Kungliga Operan, H&M, Stadsmissionen, Max Burgers, Choice Hotels, Samhall, Evimetrix, Trygghetsrådet, TNG, KPA, Bauer Media, Volvo, DHL, Tre Kronor Media, Kronfågel, KRY med flera. 

Därutöver bjöd vi in till Årets Marknadsföringsbok 2022! Författarna Mikael Botnen Diamant och Carl-Johan Schultz föreläste om sin bok ”Hållbariseringen – en guide för företag i omställning” 

År 2022 blev vi än starkare i Göteborg.  Mycket tack vare vår nya stjärna Linda Hallberg som bor och är verksam i Göteborg.

Vi hade även vårt årliga event om Trendspaning. Där fick ni alla.medlemmar träffa  våra rådgivare. Passar på att bjuda in er alla till den 31 januari 2023. Då gästas vi av våra experter igen. Säkra din plats här.

Även under år 2022 har den absolut populäraste kursen varit ”Världens bästa marknadsplan” av Erik Modig. Finns fortfarande möjlighet att boka plats. 

En stor nyhet under året är att Sveriges Marknadsförbund också blev vald till att få erbjuda Certifieringskurser. Kika på alla här.

Bakom varje framgångsrik organisation finns det många krafter och jag vill speciellt rikta ett stort tack till alla våra ideella eldsjälar som gör livet ljusare och mer hoppfullt samt ge en stor eloge till alla medlemmar och samarbetspartners. Till er alla ett Gott Nytt 2023!

Francesca O’Brien Apelgren
VD Sveriges Marknadsförbund