Trots den finansiella krisen och lågkonjunkturen beräknar Millward Brown att värdet av världens 100 starkaste varumärken har ökat med 1,7 procent sedan förra årets mätning. Det samlade värdet av dessa 100 varumärken beräknas nu uppgå till svindlande 1,95 biljoner USD, eller 21 440 000 000 000 svenska kronor.
Världens näst starkaste varumärke, Microsoft, bedömdes vara på gång extra mycket just nu och ökade sitt värde med 8 procent till 76 miljarder USD jämfört med förra årets mätning. Trean, CocaCola, stärks ännu snabbare och ökade sitt värde med 16 procent jämfört med förra året, till 67 miljarder USD. IBM blev världens fjärde starkaste varumärke år 2008, och McDonalds blev femma.
En ny trend är att jämförelsevis många företag från Kina, Ryssland och Brasilien har kommit in på listan under det senaste året. I banksektorn toppade tre kinesiska banker listan: ICBC, China Construction Bank och Bank of China.
Det ryska varumärke som rankades högst var mobiloperatören MTS som vann knappt över en annan rysk mobiloperatör vid namn Beeline. China Mobile toppar listan över mobiloperatörer före Vodafone och AT&T. Bland banker har den brasilianska banken Bradesco lyckats ta sig in som nummer 98 på listan för första gången.
Två svenska företag var med på listan, och H&M rankades som världens värdefullaste varumärke inom beklädnad, värderat till drygt 12 miljarder USD. De fyra närmast under i värde var Nike, Zara, Esprit och Adidas.
IKEA, värderat till 6,7 miljarder USD var också med på listan och blev tia på listan över detaljhandelsföretag, vilken föga överraskande toppades av Wal-Mart. Inget spritmärke kom in på listan över de 100 högst värderade varumärkena, men Absolut Vodka var ändå femte värdefullaste spritmärket, där segrarna var Smirnoff, Bacardi och Johnnie Walker.
På teknologisidan trängde sig Sony-Ericsson in som nummer 20 av 20, dock utan att komma med på listan över de 100 värdefullaste varumärkena. Värdefullast inom teknikvarumärken var Google, Microsoft, IBM, Apple och Nokia.