Temat var Österlen och destinationsmarknadsföring när Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm gästades av den lokala föreningen i NordostSkåne för ett lunchseminarium.
Platsen var i Sparbanken riksförbunds lokaler högt ovanför Vasagatans citybrus och i rollen som proffsig konferencier och även värd för lunchen mötte vi Håcan Nilsson från Sparbanken Skåne – ordförande i Skåneföreningen. Med sig hade han två gäster som berättade om sitt varumärke med destinationen Österlen i fokus.
Först ut var Jonas Haak, flygplatschef på Kristianstad Österlen Airport. Under en lättsam intervju fick vi ta del av en landsortsflygplats utmaningar och fördelar. Hur tar man andelar från Sturup? Vad är fördelarna att utnyttja det starka varumärket Österlen i sin marknadsföring? Och vilka små detaljer gör att resenärerna återvänder?
Därefter tog Björn von Matérn, Director Broadcast från Absolut Vodka i Åhus vid. Resan som vodkamärket Absolut har gjort är nästan något av en klassiker i varumärkessammanhang. Inte desto mindre var det intressant att höra den ur ett Österlenskt perspektiv – hur varumärket mer och mer vill knyta an till det lokala perspektivet och sitt ursprung i Åhus.
Nyfiken på Marknadsföreningen i NordostSkåne? Läs mer här
Björn von Matérn, Absolut Vodka
Gänget från Österlen samlat framför lunchen från Ingelsta Kalkon
Håcan Nilsson från Sparbanken Skåne och Marknadsföreningen NordostSkåne tillsammans med Jonas Haak från Kristianstads flygplats.
Francesca O’Brien Apelgren, vd Sveriges Marknadsförbund, överlämnar en bok till Björn von Matérn. Håcan Nilsson i bakgrunden, var dagens uppskattade konferencier.
Foto: Christer Persson, Karin Nygård