21 april 2009

GM bantar antalet varumärken – men ökar marknadsföringen

Saabs ägare GM tvingas att sälja flera varumärken för att överleva.

Finanskrisen har slagit hårt mot fordonsindustrin. De amerikanska biljättarna GM, Ford och Chrysler tvingas skala bort olönsamma utländska bilmärken. Ford har sålt Aston Martin, Jaguar och Land Rover.
Många märken till salu
Märkesminskningen är också ett krav från amerikanska regeringen för att bilbolagen ska få del av statlig stöd. Enligt Bob Lutz, vice ordförande för GM, finns det stora fördelar för marknadsföringen i att skära ner på antalet varumärken som bolaget handhar. GMs Hummer har varit till salu en tid. Även till svenska Saab Automotive letar GM ny ägare. Man ska också avyttra märkena Saturn och Pontiac.

”Nu för tiden finns det så mycket saker och varumärken överallt att ingen kan hålla reda på dem längre”, säger Bob Lutz

Genom att minska antalet märken kan koncernen minska utvecklingskostnader och marknadsföringsutgifter. Det innebär också att marknadsföringen per bil, bland de märken som man väljer att behålla, kan öka.
Exempelvis hade märket Chevrolet Malibu utvecklingskostnader på $500 milj och marknadsföringskostnader på $200 – 300 milj vid lansering. Modellen Saturn Aura bygger på samma plattform som Malibu och Bob Lutz ifrågasätter om det behövs två så snarlika bilar i stallet.

Att minska antalet namnskyltar är ett sätt att spara pengar

Under årets första elva månader sålde GM 160 898 Malibu i USA, men endast 56 194 Saturn Aura. Skillnaden mellan de båda märkena ligger främst i marknadsföringen. Konsumenterna får bättre översikt med färre märken.

”Det är faktiskt mycket bättre att ha färre varumärken, göra ett bra jobb och sedan marknadsföra dem så in i helvete” Bob Lutz, vice ordförande för GM