29 mars 2008

Glassig WSJ ska locka fler kvinnor

Wall Street Journal lanserar en lyxig weekendbilaga.

Den tråkiga och präktiga ”finansbibeln”, the Wall Street Journal, kommer efter Rupert Murdochs övertagande att innehålla mer livsstil och flärd för att locka fler kvinnliga läsare (idag endast 40%). Wall Street Journals lite tråkiga och seriösa image ska lättas upp med redaktionellt material om sport, kultur, politik – samt kändisar, vilket tilltalar en bredare publik.

I september lanseras en påkostad och ”glassig” weekendbilaga, WJS

Den distribueras med tidningen på fredagar i Europa och Asien, och på lördagar i USA. Förebild och inspirationskälla är How to spend it (Financial Times). Art director är Tomaso Capuano med ett förflutet på How to spend it. WJS kommer bara att distribueras i 17 städer i USA och i storstäder i Europa och Asien. Upplagan blir 967 000 ex samtidigt som upplagan för Wall Street Journal ligger på 1.9 milj. WJS ska locka nya annonsörer.