7 maj 2012

Fyra digitala personlighetstyper bland mediekonsumenter

IBM har genomfört en undersökning av media- och underhållningsmarknaden där 3800 konsumenter intervjuats i Kina, Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. Undersökningen visar att  i och med att media- och underhållningskonsumenter har tillgång till en rad olika digitala enheter och ökade uppkopplingsmöjligheter har fyra distinkta digitala personligheter utvecklats.
En slutsats är att aktörer inom underhållning och media behöver ta hänsyn till dessa personlighetstyper för att kunna bygga och bibehålla bra relationer med sina användare.
De personligheter som framkommit är:
Effektivitetsexperter – Här återfinns 41 procent av de undersökta. De använder digitala enheter och tjänster för att förenkla vardagen, t ex för att handla online och kommunicera med andra via Facebook.
Innehållskungar – Här återfinns främst män som spelar online-spel, laddar ner musik och filmer och tittat på tv på nätet. Denna grupp representerar 9 procent av respondenterna globalt.
Sociala fjärilar – Denna grupp vill ha omedelbar tillgång till vänner, oavsett tid och plats.
Uppkopplingsmästarna – 35 procent av respondenterna finns här och har en mer avancerad inriktning på sin mediekonsumtion. De använder mobiltelefon eller smartphone för att få tillgång till spel, musik, nyheter, väder och sport.
För mer information klicka här .
Hämta hela rapporten här.
Källa: IBM