Woolpower grundades 1969 och hette tidigare Ullfrotté. Bolaget tillverkar enbart underkläder och all tillverkning sker på anläggningen i Östersund. Varje plagg sys av en enda sömmerska från början till slut, vilket bidrar till yrkesstoltheten och ansvaret för varje produkt.
Under de senaste sju åren har Woolpower ökat sin personal från 28 till 70 och sin omsättning till 70 miljoner kronor. Andelen som går på export till andra länder har under perioden ökat från 50 procent till 80 procent.
Woolpower har med små medel lyckats bra med att synas. Från början var det mest yrkesfolk som köpte bolagets produkter. Ullfrotté, eller Woolpower, har varit känt bland militärer, poliser, elbolag, banverksanställda och andra som genom sitt yrke tvingas vara ute mycket även om det är kallt. Den typen av kunder bryr sig inte ett dugg om varumärke eller marknadsföring utan går enbart på funktion, efter att de genomfört noggranna tester.
För att nå ut till privatmarknaden bestämde sig Woolpower för att lära folk hur de ska göra för att slippa frysa. Samtidigt ville bolaget få ut sina kärnvärden som är svenska, pålitliga, omtänksamma, självständiga, ärliga och funktion – inte mode (function – not fashion).
De faktorer som Woolpower utgick ifrån när de utformade den nya marknadsstrategin var produkt, kännedom, produktion/distribution och människor.
Woolpower tog fram en skrift om hur man ska klä sig i kyla. De tog fram en ny image med Fåret Bill, som fick synas på bolagets förpackningar och kampanjmaterial. Nya förpackningar och nya annonser där fokus låg på när man ska använda produkterna, togs fram.
Bolaget satsade också mycket resurser på PR och på att vara med i olika tester. Även hemsidan har arbetats om och till sist har Woolpower ändrat distributionskanaler och har bland annat börjat med egna displayer i butiker med mera.
Detta har gjort att flera butikskedjor i utlandet som tidigare varit skeptiska till att ta in produkter från det lilla svenska bolaget nu har ändrat sig och tar in bolagets nydesignade förpackningar.
Korta fakta om produkten: Underställen från Woolpower görs av 2/3 ull och 1/3 polyester och polamid, vilket enbart tillsätts för hållbarhetens skull. Plaggen har frottéöglor. Ull är ett lämpligt material för underkläder då det håller bäraren varm, inte luktar illa, är brandtåligt och tillverkas med liten miljöpåverkan utan farliga ämnen eller kemikalier.
Adam Brånby, vd för Woolpower i Östersund