21 februari 2017

Forsman & Bodenfors är Årets Stora Byrå

På tisdagskvällen delades priserna ut i Regis stora byråranking, Årets Byrå, för 17:e gången. Kommunikationsbyråer i olika discipliner har betygsatts av sina uppdragsgivare.
Nytt för i år är en samlad specialkategori för de största byråerna.
”Det finns ett tiotal byråer som har vuxit sig så stora i Sverige att deras årliga byråintäkt överstiger 100 miljoner kronor. I år har vi därför introducerat ett specialpris till dem, där de mäts mot varandra oavsett disciplin, säger Pia Grahn, vd för Regi Research & Strategi.

Erik Sollenberg är vd på Forsman & Bodenfors. Foto: F&B
Erik Sollenberg är vd på Forsman & Bodenfors. Foto: F&B

Bland dessa de största, nådde Forsman & Bodenfors allra högst, tätt följda av Gullers Grupp och med DDB Stockholm på tredje plats.
I den senaste utgåvan av Trender & Tendenser speglas två av de nominerade i denna specialkategori; Forsman & Bodenfors och Gullers, som har en hel del likheter. Båda startades för cirka 30 år och har varit helsvenska, partnerägda under alla år. Forsman & Bodenfors såldes visserligen förra sommaren till MDC Partners (som är noterade på NASDAQ).  I Trender & Tendenser, underströk dock byråns vd, Erik Sollenberg, att deras försäljning skiljer sig mycket från när byråer säljs till internationella byrånätverk. MDC är inte ett byrånätverk, utan ett holdingbolag vars byråer fortsätter verka som separata enheter med sina egna profiler.
”Vi har inte sålt oss till ett nät, för att bli deras representant i Sverige. Vi har sålt oss till ett holdingbolag för att kunna fortsätta internationaliseringen”, sa Erik Sollenberg i intervjun.
Forsman & Bodenfors är inte bara Sveriges mest framgångsrika byrå, utan sedan flera år en av världens tio främsta (enligt de internationella mätningarna i the Gun Report) med flera internationella uppdrag. Även för kunder som inte har någon verksamhet i Sverige.
Byråns ambition är att fortsätta utvecklas internationellt.
Gullers Grupp, som kom tvåa bland de största, är också en partnerägd byrå. De är däremot helt fokuserade på den svenska marknaden, med en klar inriktning på samhällsfrågor.
”Vi vill vara en byrå för samhällsaktörer – både från offentlig och privat sektor. Det vill säga, organisationer och verksamheter som påverkar eller påverkas av verksamheter som är skattefinansierade”, förklarade byråns vd, Hans Gennerud i Trender & Tendenser.
Hans Gennerud är vd på Gullers Grupp. Foto: Dennis Erzöz
Hans Gennerud är vd på Gullers Grupp. Foto: Dennis Erzöz

 
Medan Forsman & Bodenfors hela tiden växt organiskt, har Gullers Grupp på senare år även vuxit genom förvärv.  Hans Gennerud berättade att lokalkännedom är viktig i deras verksamhet, varför de köpt verksamheter i Göteborg, Malmö och Sundsvall.
DDB Stockholm, som kommer trea bland de största byråerna är en av få nätverksbyråer att nå prispallarna.
De är DDB-nätets fjärde svenska konstellation och har ett namn som förpliktigar.
DDB, som legendaren Bill Bernbach startade 1949 tillsammans med Ned Doyle och Mac Dane. De tände den kreativa revolutionen, som för alltid skulle förändra reklamindustrin.
Nätet kom till Sverige 1983, när de köpte Falk & Pihl. Då en av de absoluta toppbyråerna i landet och en affär som varit omöjlig om det inte varit just DDB. Svenska byråer såg på den tiden internationella nätverk som röda skynken och helt otänkbart att beblanda sig med. Där skulle kreativiteten kvävas hette det. Men för Ove Pihl och Lars Falk, var DDB den stora förebilden och möjligheten att inlemmas i den gemenskapen var kanske en dröm som förverkligades. I kombination med en check av bra format.
Men några år senare började de internationella nätens förbannelse smyga sig på också Falk & Pihl/DDB och dödskampen blev utdragen. DDB hann köpa Carlson & Broman också, innan Paradiset blev den pusselbit som gav kedjan en toppbyrå på plats i Stockholm igen.
När Paradisets centrala profiler lämnade byrån efter hand följde en tystare period igen. Men ingen nedgång av samma kaliber som i tidigare skiften. Viktigt för byråns kontinuitet har säkert Niclas Melin varit som vd. Han har hängt med sedan Paradisets glansdagar. Han är nu sedan några år vd för DDB Nordic. Men nya vd:n, Tove Langseth, har lika tydliga band till historien. Hon kom till Paradiset direkt från Beckmans, för att assistera Joakim Jonason med Diesel-uppdraget. Så möjligheterna för DDB att bibehålla en hög nivå har stärkts ytterligare.
Förutom specialkategorin med riktigt stora byråer, omfattar Årets Byrå åtta olika kommunikationskategorier, vissa också uppdelade efter storlek.
Så, exempelvis ingår Forsman & Bodenfors i sin ”ordinarie kategori”, reklambyråer med över 50 miljoner kronor i byråintäkt.
Kategorivinnare där blev King. Byråns största, och förmodligen också mest nöjda kund, är ju Ica. De är också ett föredöme, när det gäller uthållighet. King skapade Ica-Stig för drygt 15 år sedan och flera marknadschefer har passerat på Ica sedan dess. Men konceptet är orubbat.
Detta är också ett bra exempel på vad hur riktigt bra samarbeten mellan företagen och deras kommunikationsbyråer ser ut.
Pia Grahn på Regi ser att de mest nöjda kunderna har långa, nära samarbeten med sina byråer. Foto: Regi
Pia Grahn på Regi ser att de mest nöjda kunderna har långa, nära samarbeten med sina byråer. Foto: Regi

”I regel kännetecknas de vinnande byråernas kundrelationer av ett starkt partnerskap och långa, nära relationer”, säger Pia Grahn.
”Dessutom får de höga omdömen när det gäller engagemang och proaktivitet. De vinnande byråerna tendera också att följa upp sina kundsamarbeten i högre grad än de övriga. De gör det dessutom ofta bättre”, sammanfattar Pia Grahn.
Rekord i långa samarbeten har nog FCB Fältman & Malmén, som vann kategorin ”Reklambyråer 25 – 50 miljoner i byråintäkt”.  Ända sedan byråns start, 1965, arbetar de med varugruppen snus. Uppdragsgivaren har fått nya huvudmän och ägare genom åren, idag heter de JTI. Men samarbetet består.
Gullers Grupp, som kom tvåa specialkategorin ”Byråer över 100 miljoner”, kommer också tvåa i ”sin egen” kategori, pr-byråer med en byråintäkt över 25 miljoner. Etta blev Westander.
I en kategori gick det dock inte att skilja byråerna åt. Bland mediebyråerna fick Tre Kronor Media i år sällskap på förstaplatsen med MEC. De båda fick exakt samma slutresultat.
181 byråer ingår i årets mätning, som omfattar närmare 3 000 bedömningar från deras uppdragsgivare.
Den totala listan ser ut på detta sätt:
Brand Experience (byråer 7-25 mkr)

  1. Knut Kommunikation
  2. Life Event
  3. Eventyr

Brand Experience (byråer 25+ mkr)

  1. Le Pacte
  2. Nine Yards
  3. UMG

Contentbyråer

  1. Make Your Mark
  2. Curious Mind
  3. Matter

Digitalbyråer (byråer 7-25 mkr)

  1. Winston
  2. Fröjd
  3. IVEO

Digitalbyråer (byråer 25+ mkr)

  1. Doberman
  2. Antrop
  3. Daytona

Mediebyråer

  1. Tre Kronor Media delar förstaplatsen med MEC
  2. Scream

PR-Byråer (byråer 7-25 mkr)

  1. New Republic
  2. Mindmakers PR
  3. Welcom

PR-Byråer (byråer 25+ mkr)

  1. Westander
  2. Gullers Grupp
  3. Springtime

Reklambyråer (byråer 7-15 mkr)

  1. WDW Creative
  2. Klapp.co
  3. R3

Reklambyråer (byråer 15-25 mkr)

  1. Ord & Bild Reklambyrå
  2. BerntzonBylund
  3. IK Stockholm

Reklambyråer (byråer 25-50 mkr)

  1. FCB Fältman & Malmén
  2. Ellermore
  3. Vinter

Reklambyråer (byråer 50+ mkr)

  1. King
  2. Forsman & Bodenfors
  3. Åkestam.Holst

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 7-25 mkr)

  1. Super Tuesday
  2. Söderhavet
  3. Paradigm Brand Consultancy

Varumärkes- & Designbyråer (byråer 25+ mkr)

  1. Seventy
  2. Identity Works
  3. Bold

Produktionsbyråer

  1. More Digital Studio
  2. Ink n Art
  3. Populate

Produktionsbolag

  1. Oddway Film
  2. NAIVE
  3. ProLounge

Årets Stora Kommunikationsbyrå (byråer 100+ mkr)

  1. Forsman & Bodenfors
  2. Gullers Grupp
  3. DDB Stockholm