Argumenten som framförs bland chefer i såväl stora som små företag är att hållbart företagande leder till:
• Innovation av nya produkter och varumärken och därmed en möjlighet att stärka lönsamheten, skapa tillväxt eller stärka konkurrenskraften
• En förstärkning av antalet trofasta och lojala kunder och anställda
• En möjlighet att utveckla och differentiera en attraktiv och tidsenlig image av företaget och dess varumärken i såväl ett nationellt som internationellt perspektiv.
Vid Handelshögskolan i Köpenhamn (Copenhagen Business School, CBS) pågår det ett forskningsprojekt om betydelsen av en inriktning mot hållbart företagande. Marknadsförbundet har tagit initiativet att tillsammans med CBS genomföra projektet också i Sverige. Tillsammans med CBS har vi utarbetat ett frågeformulär som vi hoppas du har tid att besvara. Det tar cirka 15 minuter.
I oktober är du välkommen till ett seminarium i Stockholm för att ta del av resultaten och bland annat få svar på följande frågor:
• Vilka olika innebörder har ’hållbart företagande’ som företagsstrategi?
• Vad betyder ’hållbart företagande’ i form av nya eller förändrade processer och kompetenser i marknadsföring?
• Vilken effekt har ’hållbart företagande’ på marknadsföringens inflytande och roll i företaget?
• Vad betyder ’hållbart företagande’ för företags och varumärkens konkurrenskraft?
Datum och mer information om seminariet kommer. Arrangörer är Sveriges Marknadsförbund samtKarin Tollin, Lars Bech Christensen och Ricky Wilke på Copenhagen Business School (CBS)