Facebook testar nu för första gången att använda konversationer i realtid för att rikta annonser. Modellen testas på 1% av Facebooks användare globalt, vilket ger en fokusgrupp på ca 6 miljoner personer. Företaget säger sig endast använda inlägg (wall posts) och statusuppdateringar, inte innehållet i chat konversationer.
Ett exempel på hur detta kan användas är en användare som uppdaterar sin status till ” Åh vad jag är sugen på pizza” och då får en annons med ett rabatterbjudande från Pizza Hut.
Facebook har tidigare använt sig av riktad annonsering som baserats på inlägg och statusuppdateringar, men att det sker i realtid är nytt. Sedan tidigare samlas användares inlägg och uppdateringar och används i aggregerad form. På så vis bygger Facebook målgrupper för annonsering, baserat på data som samlats över tiden.
Företaget säger att leverera annonser baserat på användarnas konversationer är en komplex algoritm som ständigt förbättras och förändras. Syftet med det här testet är att ta reda på om dessa annonser kan serveras tillräckligt snabbt. Att inom ett ögonblick efter att användaren gjort ett uttalande matcha detta med en annons i systemet.
För annonsör öppnar sig en fantastisk möjlighet att ögonblickligen nå en målgrupp som utökats bortom vanliga metoder för segmentering och målgruppsinriktning såsom preferenser, profiler, ”gillanden” etc. Ögonblicket mellan när en potentiell kund uttrycker ett behov och när han/hon bestämmer sig för hur han/hon ska tillgodose behovet är en s.k. sweet spot för en annonsör. Realtidsannonsering gör det möjligt att placera ett erbjudande framför ögonen på kunden i just detta viktiga beslutsögonblick.
Liksom för all annonsering på Facebook, beror resultatet till stor del på kvaliteten på algoritmen som avgör vilken annons som visas. Att det är relevant går förstås alltid före hastigheten.
Källor: ClickZ, AdAgeDigital