Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

USA-valet, ur ett marknadsföringsperspektiv – Uppsala

fredag, 9 december, 2016kl07:30 - 09:00

Årets USA-val var det 58:e i ordningen och går till historien som det mest utmärkande valet på flera plan. Polarisering och splittring karakteriserade valet. Personliga angrepp och påhopp har aldrig varit grövre mellan de båda kandidaterna. Amerikanska väljare är generellt sett missnöjda och många säger att de inte föredrog någon av kandidaterna. Utgången var in i det sista oviss.

Valet är intressant ur ett marknadsföringsperspektiv att analysera. Det finns mycket att ta lärdom av kring politisk marknadsföring och hur man riktar budskap till allmänheten. Vilken taktik använde man, vad skiljde kandidaterna åt och vad fungerade? Hur stor roll spelade sociala medier 2016 och på vilket sätt användes dem? Vilka retoriska knep använde respektive kandidat? Och vad kan vi eventuellt få se mer av i svensk politik?

Uppsalabon Stig-Björn Ljunggren, en av Sveriges främsta debattörer inom politik kommer till Marknadsföreningen för att ge sin syn och analys av USA-valet. Stig-Björn är Fil Dr i statsvetenskap, författare, kolumnist och samhällsdebattör välkänd från TV. Han har dessutom bakgrund som PR-konsult och arbetar med politisk kartläggning.

Detaljer

Datum:
fredag, 9 december, 2016
Tid:
07:30 - 09:00
Evenemang Kategori:
View Evenemang Website

Arrangör

Plats