Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Så lyckas ditt varumärke på Amazon

Peter Agoston
Sverigechef för Maze-One är Peter Agoston med flera år bakom sig från Amazon i USA.

11 feb kl 09:00 11:00

Kostnadsfri kursi vad Amazon
är och hur marknadsplatsen fungerar och vilka konsekvenser det har för ett företags varumärke.

Att Amazon gjorde sitt intåg i Sverige i höstas har troligtvis inte undgått någon. Amazon är världens största marknadsplats på nätet och faktum är att varannan transaktion online idag går via marknadsplatser såsom Amazon. Och det kommer bara att öka ännu mer under 2021.

Som marknadschef, digitalchef, e-handels- eller exportansvarig måste man förhålla sig Amazon – oavsett om man avser att använda marknadsplatsen som kanal eller inte. 


Amazon School – basic course

I samarbete med Maze-One erbjuder nu Sveriges Marknadsförbund en kostnadsfri grundutbildning i vad Amazon är och hur marknadsplatsen fungerar och vilka konsekvenser det har för ett företags varumärke.

Sverigechef för Maze-One är Peter Agoston med flera år bakom sig från Amazon i USA.

Amazon är världens största marknadsplats på nätet och faktum är att varannan transaktion online idag går via marknadsplatser såsom Amazon.

Peter, varför ska man som marknadschef gå den här kursen?

För att hänga med i utvecklingen och inte hamna efter. Vikten av att på ett tidigt stadie ta kontrollen över sitt varumärke på Amazon är större än vad många tror för att undvika intäktsförluster, icke-auktoriserade säljare och dålig kundservice till slutkonsumenten. Om du frågar ett företag i Sverige idag om de har en strategi för Google är svaret ja. Är frågan om de har en social mediestrategi är svaret ja. Om 5-10 år kommer 90% att företagen även säga ja till frågan om de har en amazonstrategi. Anledningen är enkel. Oavsett om man finns på plattformen eller inte måste man vårda och bevaka sitt varumärke där. Etablerade varumärken kommer smyga sin in på Amazon vare sig man aktivt valt det eller inte. Ju längre man väntar, desto knepigare blir det att ta kontrollen längre fram. Vi minns hur man för många år sedan registrerade domäner och bevakade sökord på Google för att skydda sitt varumärke. Nu behöver man konceptuellt göra samma sak på Amazon. Som många säkert kommer ihåg när Amazon startade i Sverige så skrattade vi åt många dåliga översättningar. Det är ett exempel på vad som kan hända om man inte har koll på sitt varumärke på Amazon.

Varför ska man finnas på Amazon? Räcker det inte med egen e-handel?

Med rätt strategi och aktiviteter blir Amazon en säljmaskin. Säljkonverteringar på mellan 10-25% är fullt möjligt om man gör allt rätt och börjar i god tid. Vi har många kunder vi hjälper där Amazon blivit deras främsta säljkanal, framförallt när det kommer till export och expansion. Så vill man tjäna pengar är Amazon absolut ett alternativ att fundera på, antingen på en eller flera marknader.

Självklart kan man nöja sig med egen e-handel, men då går man miste om konsumenternas förändrade sökbeteende. Många glömmer bort att Amazon är en sökmaskin och samtidigt den största i världen inom just e-handel. Man ska se Amazon som ett parallelluniversum till Google. Samma saker du gör på Google kan du också göra på Amazon, fast betydligt mer produkt- och köpfokuserat. Där Amazon funnits länge har produktsökningar på Amazon passerat Google vilket så klart är otroligt intressant. I USA har det exempelvis gått så långt att allt fler har Amazon som startsida och inte längre Google. Köpresan börjar således på Amazon. Man fönstershoppar, spanar in priser, läser recensioner och får inspiration. Gillar man något brukar det ofta generera att besökaren söker upp varumärket på Google och på så sätt kommer till företagets egen e-handel. En kombination av marknadsplats och egen e-handel har därmed visat sig stärka både trafiken och den totala försäljningen. Det andra stora argumentet att ta aktiv ställning för att finnas på Amazon är att ta kontrollen över sitt varumärke, annars gör någon annan det förr eller senare.

Vad är fördelen med att etablera sig på Amazon Sverige?

Det korta svaret är för att tjäna pengar och vårda varumärket. Först och främst är Amazon Sverige här för att stanna. Amazons företagskultur präglas av långsiktighet och de har inte bråttom, man vet att kunderna kommer komma på sikt. Faktum är att när Amazon lanseras på nya marknader väcker det initialt ofta stor uppmärksamhet och höga förväntningar. De flesta blir dock besvikna över priser, urval och att plattformens alla tjänster inte finns på plats från början, precis som även nu skett i Sverige, men trots det fortsätter Amazon att växa och når så småningom förväntningarna. Svensk media missar ofta viktiga detaljer om du frågar mig.

Tittar man på de företag som idag tjänar mest pengar på Amazon är det dem som etablerat närvaro tidigt. På så sätt skapar man en fin position och ranking som blir en ovärderlig investering när marknadsplatsen väl drar igång på allvar. Just nu har svenska bolag ett guldläge att lyckas etablera sig i konkurrensen mot duktiga internationella säljare. Detta är i särklass den enskilt viktigaste fördelen med att etablera sig tidigt på en ny marknadsplats som Amazon Sverige. Återigen handlar det om att Amazon förändrar konsumenternas sökbeteende. Ca 80% söker på produktkategori och endast 20% på ett varumärke. På Amazon blir man således kategoriledare om man rankar högt på sökord som definierar en kategori.

Vad kommer ni att lära ut under kursen?

Vi kommer gå igenom följande:

  • Hur man registrerar och tar kontrollen över sitt varumärke på Amazon.
  • Övergripande hur man handlar på Amazon, inklusive de olika logistiklösningarna som FBM och FBA.
  • Tips och tricks hur man hanterar sitt Amazonkonto så effektivt som möjligt och med minimalt nedlagd tid.
  • Hur man på olika sätt kan boosta ens amazonförsäljning – nyckelfaktorer för att lyckas.
  • Ingående information kring Amazons SEO för att kunna ranka så högt som möjligt.
  • Övergripande genomgång av Amazons annonseringsmöjligheter.

Målgrupp

Kursen riktar sig främst till marknadschefer, e-handelschefer, digitala chefer, exportansvariga eller motsvarande.

Kursledare

Anouck van Rietschoten, Head of operational team, Maze-One Amsterdam
Ulrik Grevenkop-Castenskiold, Managing Partner, Maze-One Köpenhamn

Vilka är Maze-One?

Maze-One grundades i Amsterdam och är en fullservicebyrå specialiserade på att hjälpa varumärken och företag att lyckas på Amazons marknadsplatser. Bolaget har över 100 kunder på 11 marknader och bland kunderna märks bl a Unilever, Bosch Siemens, Philips. Maze-One är förutom Amsterdam etablerade i London, Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Läs mer om Maze One på www.maze-one.com

Fakta om kursen och Anmälan
11 februari kl 09.00 – 11.00
Du är med och deltar via länk.

Så här går det till:
Kursen hålls som ett webinar och är vid ett tillfälle under två timmar. Priset är normalt sett 150€ per person men som medlem i Sveriges Marknadsförbund har du möjlighet att gå kursen kostnadsfritt.
Anmälan sker via Sveriges Marknadsförbund till Amazon School.
1. Anmäl dig nedan. Sveriges Marknadsförbund skickar din anmälan vidare till Maze-One och du får därefter mer information.
2. När det är dax och seminariet startar 11 februari så får du ett mejl där klickar du på länken för att delta.

Anmälan är bindande, men kan överlåtas till annan person.

Varmt välkommen! Fritt för medlemmar!

Dag: 11 februari
Tid: kl 09.00 – 11.00
Plats: Online
Anmälan: se nedan