Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Reklamtrötta konsumenter – hur skapa förtroende i sociala medier?

Reklamombudsman Elisabeth Trotzig
Fotograf: Bugge Woldner

Elisabeth Trotzig, reklamombudsman berättar vad du måste tänka på när du gör reklam i sociala medier.

torsdag, 19 november, 2020 kl 09:00 - 09:45

När reklamtröttheten breder ut sig är det än mer viktigt att den kommunikation man gör är etisk och korrekt. I en nyligen presenterad undersökning från Sveriges Annonsörer utförd av Novus konstateras att sex av tio konsumenter är negativa till reklam och 20 % är mycket negativa. Speciellt gäller detta reklam på internet och reklam i sociala medier som ogillas av hela 74% respektive 65%.

Konsumenten idag är medveten och väljer lätt bort reklam som upplevs som diskriminerande, stötande eller vilseledande. Att det är otydligt med vad som är reklam eller inte äventyrar förtroendet för såväl mediet som annonsören. 

Genom att följa näringslivets egen etiska kod: Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, ICC:s regler, säkerställer du att reklamen är etisk och laglig. Det stärker förtroendet för reklamen och ger i förlängningen inte bara en konkurrensfördel men också en god relation med kunder och prospekts som bidrar till ökad lönsamhet.

Reklamombudsmannen som är näringslivets självreglering på området tar emot anmälningar som prövas av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Nämndens beslut sätter standarden för etisk reklam och fungerar som vägledning för marknadens aktörer.

Elisabeth Trotzig, reklamombudsman berättar vad du som annonsör måste tänka på när du gör reklam i sociala medier.

Om du gör egen produktion, arbetar med influencers eller gör native advertising spelar igen roll, reglerna är desamma.

Ta del av vad som gäller för 

  • Reklamidentifiering 
  • Socialt ansvar
  • Vilseledande påståenden

Reklamtrötta konsumenter - hur skapa förtroende i sociala medier?

Varmt välkommen! Fritt för medlemmar!

Varmt välkommen till webbinarium
19 november kl 09.00
Du är med och deltar via länk.

Så här går det till:
1. Anmäl dig nedan.
2. När det är dax och seminariet startar 19 november så får du ett mejl där klickar du på länken för att delta.
3. Vi sänder via verktyget Teams. Vill du redan nu ladda ner Teams? – Gå till ladda ner Teams

Det går att både vara aktiv i diskussioner alternativt delta passivt med att lyssna/titta/reflektera.

Dag: 19 november
Tid: 09.00 – ca 09.45
Plats: Online via länk – vi använder Teams (se ovan)