Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Trender & Spaningar

19 maj kl 09:00 14:30

Teamslänken skickas kl 08.00 till anmälda den 19 maj.


BRUSH UP  – fräscha upp dina kunskaper.


Träffa våra rådgivare och få snabb uppdatering.


Trender & Spaningar – webbinarium med
Sveriges Marknadsförbunds experter.
Snabb och effektiv uppdatering på många olika områden på samma dag.

19 maj 2021 Kl 09.00 – 14.30

Passa på att få kunskap på flera viktiga områden från Sveriges Marknadsförbunds rådgivare.
Experterna har 30 minuters talartid därefter finns det tid för frågor.
Konferencier är vd Francesca O’Brien Apelgren

Har du en fråga till Sveriges Marknadsförbunds rådgivare?
Hör gärna av dig!

Fräscha upp dina kunskaper inom:


Content marketing – digitala medier

Kl 09.00 – 09.30 Karin Zingmark

Karin Zingmark är rådgivare med fokus på att facilitera förändring inom digital kommunikation och ledarskap och är just nu aktuell med sin nyutkomna bok ”Maxa Modet – förändring genom tillit och kommunikation” Karin var tidigare marknadschef på Microsoft i Sverige och införde där ett nytt sätt att jobba med kommunikation anpassat efter den digitala kundresan. Fokus låg på att nå kommersiella mål i form av nya affärer och intäkter. Dessförinnan arbetade Karin många år i mediebranschen, bla på Viasat och MTG. Karin har hjälpt ett stort antal företag, både små och stora, och är dessutom en flitigt anlitad föreläsare och utbildare. Karin har även skrivit boken Maxa Snacket som var en av böckerna nominerade till Årets Marknadsföringsbok .
Läs intervju med Karin

Juridik –  marknadsrättsfrågor

Kl 09.30 – 10.00 Christer Löfgren

Christer Löfgren är jurist på IP-byrån Bergenstråhle & Partners och arbetar med kunder när det gäller IP-strategi, registreringsskydd av varumärken, design/formgivning och patent samt marknadsföringsrätt och tvister. I 28 år har Christer Löfgren följt, granskat, förklarat och kommenterat rättsutvecklingen inom immaterial- och marknadsrätten i Sverige och EU, men också närliggande processrätt, och vad den innebär för rättighetshavare och ombud. Christer var även redaktör i ca 15 år från starten av Bonnier Ledarskaps handbok om varumärken. Han har sedan starten 1995 t.o.m. 2020 som föredragande och sekreterare i juryn för SIGNUMPRISET granskat varumärkesarbetet, marknadsmässigt och juridiskt, hos alla nominerade. Det blev även en kort sejour som chefredaktör på Trender & Tendenser.
Läs intervju med Christer

Varumärkesposition och utveckling

Kl 10.00 – 10.30 Peter Wissing

Peter Wissing är senior konsult med en tydlig inriktning på varumärke och utveckling av varumärken på olika marknader. Han samarbetar med flera av Sveriges allra starkaste varumärken. Peters insikter ger en samsyn runt varumärkets aktuella position i målgrupperna, vilket gör det enklare att sätta varumärkesmål. Målen blir konkreta och enkla att kommunicera i hela företagets organisation. Peters analyser stannar sällan där utan går vidare med varumärkets operativa egenskaper, t ex prisnivå, kvalitet och service. Egenskaper som i sin tur påverkar målgruppens syn på varumärket och den upplevelse varumärket ger. Dessa operativa egenskaper är något som du som varumärkesägare kan arbeta vidare med och utveckla, så att den övergripande varumärkespositionen utvecklas positivt.
Läs intervju med Peter

Rörlig kommunikation

BRUSH UP  – fräscha upp dina kunskaper!

Kl 10.30 – 11.00 Mats Karsvall

Mats Karsvall är rådgivare med fokus på hur filmmediet kan användas på ett värdeskapande sätt i kommunikations-arbetet. Mats är kreativ chef/exekutiv producent och har arbetat med rörliga medier i över 20 år och har lång erfarenhet av kommunikation och varumärkesbyggande – från strategi och koncept till produktion. Han har arbetat med kampanjer för varumärken som Storytel, Izettle, Kaluha och Ericsson men också producerat och regisserat drama som tävlat i internationella sammanhang. Mats har också undervisat samt hållit en hel del föredrag.
Läs intervju med Mats

Konsumentbeteende

Kl 11.00 – 11.30 Henrik Sjödin

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har tidigare bloggat om beteende på Resumé.se och skriver nu emellanåt på egna bloggen henriksjodin.com. Han är även medförfattare till boken ”Reklam – förståelse och förnyelse” som bl a används som kurslitteratur på Stockholms Universitet. 
Intervju med Henrik

Byråval – Upphandlingar av byråer

Kl 11.30 – 12.00 Ann Baron

Ann Baron är rådgivare med fokus Byråval. Med bred erfarenhet från kommunikation på reklambyrå, i ideell organisation, i det privata och offentliga näringslivet och under många år som egen företagare inom försäljning, digitalt utvecklingsarbete, affärsutveckling, varumärkesinsikter, strategiskt och operativt arbete på många olika plattformar förstår jag vikten av ett bra partnersamarbete. Under åren har uppdragen varierat i stor utsträckning. Allt från att vara lärare på Berghs School of Communications till marknadsansvarig inom flertalet life science företag. Uppdragen har ofta inkluderat allt från intern & extern kommunikation, både B2B och B2C, varumärkeshantering, mediastrategi, varumärkesvård, övergripande projektledning/koordination av både digitala och mer analoga uppdrag.
Läs intervju med Ann


12.00 – 13.00 LUNCHPAUS


Medieval – strategi och transformation

Kl 13.00 – 13.30 Jonas Vahlne

Jonas Vahlne är rådgivare inom strategi, media/kommunikation och transformation. Arbetar på mediebyrån Scream. Jonas har lång erfarenhet av att arbeta med frågor gällande medieval, kommunikationsstrategi, datadriven marknadsföring och uppföljning av marknadsföringsinsatser för både svenska och internationella företag. Han hjälper i dagsläget några av Sveriges största annonsörer med allt från datastrategi och medieval till martech och innovation. Jonas hjälper även en rad företag med transformation, bl.a. i form av nya arbetssätt kopplade till marknadsföring och kommunikation. Här är flexibilitet och möjlighet att snabbt agera på den data som marknadsföringsaktiviteterna genererar centralt.
Jonas är även en flitigt anlitad föreläsare och utbildar både kunder och företag i ämnen som strategi, medieval och transformation.

Läs intervju med Jonas

Försäljningsdrivande marknadsföring

Kl 13.30 – 14.00 Eva Weinefalk och
Lin Eriksson Nordström

Eva Weinefalk har drivit företag i många olika branscher vilket ger henne en förmåga att snabbt sätta sig in i olika affärsmodeller och företag. Med ett uttalat försäljningsfokus inom samtliga av hennes företag har det lett till ett flertal lyckosamma bolagsförsäljningar och även utnämningen som Årets Företagare 2013. Eva både inspirerar till att ta försäljningen till nästa nivå samtidigt som hon är hands on och ställer krav på resultat. I och med digitaliseringen öppnas helt nya möjligheter genom många nya distributionskanaler där vi som affärskvinnor och män kan påverka våra kunder. Det kräver också att vi är mer innovativa, arbetar agilt och är förändringsbenägna för att möta våra kunders behov. Det var anledningen till att jag startade Redouble, en tillväxtbyrå med fokus på försäljningsdrivande marknadsföring. Genom väl beprövade metoder och ett brett tjänsteerbjudande skräddarsyr vi lösningar och hjälper små och medelstora företag att skapa nya möjligheter till intäkt och nå sin fulla försäljningspotential.”

Lin Eriksson Nordström har arbetat som marknadschef inom e-handel både på Miinto och Lensway för att senare sitta som kommersiell chef på Sveriges Annonsörer. Att  kommersiellt innehåll är en självklarhet lika mycket som att det ska finnas metoder att mäta effekt, det ledde henne till start-upen Valuefication.com där hon var med och byggde ett mätverktyg för influencermarknadsföring som lanserades i december 2019.
Läs intervju med Lin

Jobbcoachning

Kl 14.00 – 14.30 Erik Sjögren

Erik Sjögren, rådgivare, diplomerad coach med lång erfarenhet från mediebranschen. Leder gruppaktiviteter och är webbinarieledare med fokus på Ansökningshandlingar, Linkedin, Presentationsteknik etc. Lång erfarenhet inom HR, marknad, kommunikation. Har en stor skopa social kompetens, naturlig fallenhet och ett genuint intresse för mötet med människor. Får energi av samtal som öppnar nya dörrar både vad gäller den personliga utvecklingen, karriärutveckling, ny yrkesprofil och/eller branschbyte.
Intervju med Erik

Har du en fråga till Sveriges Marknadsförbunds rådgivare redan nu?
Hör gärna av dig! info@svemarknad.se


Varmt välkommen till webbinarium
19 maj kl 09.00 – 14.30
Du är med och deltar via länk.

Så här går det till:
1. Anmäl dig nedan.
2. När det är dax och seminariet startar 19 maj så får du ett mejl där klickar du på länken för att delta.
3. Vi sänder via verktyget Teams. Vill du redan nu ladda ner Teams? –
Gå till ladda ner Teams

Det går att både vara aktiv i diskussioner alternativt delta passivt med att lyssna/titta/reflektera.

TRENDER & SPANINGAR – BRUSH UP – KUNSKAPSDAGEN
Dag: 19 maj 2021
Tid: 09.00 – 14 .30
Plats: online webbinarium via Teams
Anmälan: Se nedan
Kostnadsfritt för medlemmar

Har du en fråga redan nu?
Kontakta gärna våra rådgivare om du har behov av rådgivning och har en marknadsföringsfråga – varmt välkommen att mejla info@svemarknad.se eller kontakta respektive rådgivare för enskilt samtal.
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare