28 juni 2012

En bok för dig som vägrar bli omsprungen

Var bra! heter en av de nominerade böckerna till utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2012. Den är skriven av Martin Deinoff, visionär och rådgivare inom digital kommunikation och affärsutveckling, och beskriver vägen till framgångsrik marknadsföring och produktutveckling i den nya tidens affärslandskap. Läs vår mini-intervju med Martin där han bland annat råder alla företag att ständigt addera värde, och gärna bjuda på det, för att få konsumenter att vilja ta till sig marknadsföringen.

1. Varför skrev du boken och vad är nytt?
Jag skrev boken när jag insåg att det är mycket bättre att vara bra än att säga att man är bra. Marknadsföring i allmänhet och reklam i synnerhet har ofta fokuserat på att beskriva hur bra något är, att måla upp en bild som ofta är ganska långt från verkligheten. I den digitala teknikens fotspår kan konsumenter både genomskåda och välja bort denna typ av irriterande kommunikation och istället välja sådant som är mer relevant, intressant och personligt. Samtidigt får företag genom den digitala tekniken helt nya möjligheter att vara bra på riktigt, att utveckla sitt erbjudande med digitala media. De nya utmaningarna tvingar oss och de nya möjligheterna lockar oss mot en enkel slutsats. Det är bättre att vara bra än att säga att man är bra.
2. Varför ska man läsa den?
Det fina med den här utvecklingen är att det inte är speciellt svårt. Om man som marknadsförare, produktutvecklare, säljare eller någon annan yrkesroll bara accepterar några grundläggande tankar så är mycket vunnet. Var bra! levererar både dessa övergripande tankar och 10 handfasta och konkreta råd vardera för modern marknadsföring och produktutveckling. Och så är den ganska kul 🙂
3. Vem tycker du ska skriva en bok och om vad?
Jag skulle vilja läsa en bok om social tillverkning – alltså den typ av gemensamt skapande som nya flexibla produktionsanläggningar kommer ge möjlighet till. Exempelvis kan en part skapa ett nytt kamerahus, någon annan en ny sensor och en tredje smarta program – tillsammans producerar de kameran i en 3D printer nära dig… Kanske skulle Dr. Henrik Blomgren på Kth skriva den, annars kanske jag får göra det själv.
4. Vad är enligt dig den största utmaningen nu och framåt för Sveriges marknadsförare?
Att inte lockas in i gamla hjulspår där man tror att konsumenter kan bli duperade av tillrättalagda budskap eller accepterar att störas av opersonlig kommunikation. Företag och organisationen måste ständigt addera värde för att bli bra på riktigt och även bjuda på mycket av detta värde för att konsumenter ska vilja ta till sig marknadsföring över huvud taget.
5. Vilken bok har du själv på nattduksbordet/skrivbordet?
Just nu läser jag ”What technology wants” av Kevin Kelly.
Vilken bok som blir Årets Marknadsföringsbok 2012 avslöjas på Tendensdagen den 25 oktober .
Här kan du läsa mer om Martin och boken Var bra!