Ett intelligent upplägg av webbsidan, anpassat till de potentiella kundernas behov blir viktigare än en ett överflöd av rich medie-applikationer. Det gäller för e-handelsföretagen att hänga med i utvecklingen. Det visar bl a en undersökning från konsultföretaget Optaros. Kunderna är inte lojala mot en speciell online-shop utan till varumärken. E-handeln kan kontra med en väl utbyggd webbsida som innehåller rich medie-applikationer (t ex videos, diverse länkar). Dagens e-handelskunder vill ha mer än produktinformation, konkurrens-kraftiga priser och bra produkter. De vill t ex enkelt kunna kolla sin orderstatus och lägga till/dra ifrån varor från inköpskorgen utan att behöva växla fram och tillbaka mellan olika webbsidor.
Sedan tillkommer den sociala aspekten. Studien visar att konsumenterna gärna vill kunna kontakta sitt nätverk (Facebook, MySpace osv) med ett enkelt klick för att kunna vidarebefordra den produktinformation eller de specialpriser de hittar hos respektive online-shop. Samma upplägg gäller för e-mail. Expertråd från ett uppskattat proffs snarare än ett utlåtande från en annan konsument har börjat klättra allt högre på önskelistan. Optaros varnar emellertid för alltför mycket rich media på en webbsida. Det innebär att e-handelsbutikerna nu måste börja bestämma sig för vilka funktioner som just deras kunder skulle ha mest nytta av.
Ytterligare ett försäljningsargument för e-handeln kan vara att erbjuda ”in-store pick-up option”. Det innebär att kunderna beställer på nätet, men sedan går till en butik i sitt närområde och hämtar ut den beställda produkten. Webbplattformen Shopatron hjälper e-handlare att få kontakt med lämpliga butiker i kundernas närhet. Dessutom erbjuder man en ”trend report” som dag för dag visar anslutna handlare vilka produkter som säljs mest.