När läsarna surfade in på dagstidningen Chicago Tribunes webbplats den 7 december möttes de av nyheten att moderbolaget The Tribune Company ansökt om konkursskydd. Totalt ingår i koncernen åtta stora dagstidningar, som Los Angeles Times och Baltimore Sun, samt fler än 20 tv-stationer. Koncernen äger också basebollaget Chicago Cubs.
”Företaget kommer att fortsätta driva sin medieverksamhet under omstruktureringen, inklusive att publicera sina dagstidningar och driva sina tv-stationer och interaktiva tjänster utan avbrott”, hette det i ett uttalande från bolaget.
Mediebolaget är inte det första att falla på den amerikanska marknaden, som är hårt pressad av lågkonjunkturen och vikande annonsintäkter. I september begärdes Creative Loafing, ägare till sex dagstidningar, i konkurs. Även Philadelphia Media och Journal Register har ställt in sina betalningar. Ganett, landets största tidningspublicist med bland annat USA Today i stallet, tvingades nyligen sparka 600 anställda på 85 dagstidningar. Även New York Times har gjort omfattande personalneddragningar under året.
San Fransiscobaserade medieanalytikern Alan Mutter menar att många dagstidningar kämpar i exceptionellt hårda tider. Men han tror inte på någon lavin av konkurser.
”Tribunes konkursansökan, per definition, kommer inte att leda till fler ansökningar bland publicister, men situationen är långt ifrån unik”, säger han till Bloomberg.
Konkursen är också ett personligt bakslag för fastighetspampen Sam Zell som för ett år sedan köpte loss bolaget för $8.2 miljarder med lånade pengar. Han har tidigare gjort sig känd för att lyckas vända fallfärdiga bolag till framgång, vilket gett honom smeknamnet ”gravdansaren”. Krisen för tidningsbranschen har även fått kommittén för Pulitzerpriset att tänka om. Nu kommer de att öppna upp det prestigefulla priset även för webbpublikationer utan koppling till någon papperstidning.