2 september 2011

Det räcker inte med Gilla för att öka försäljningen

En ny undersökning gjord i England tyder på att ”gillar” och att klicka på länkar på nätet inte räcker om du vill nå långsiktig försäljning. Som varumärke behöver du få folk att skriva kommentarer och vara mer involverade om de också ska kunna förvandlas till kunder. De konsumenter som mest aktivt använder varumärkesinnehåll i sociala medier är de som också är mest sannolika att upprätthålla en relation med dessa varumärken i framtiden, hävdar ny forskning som Marketing Week låtit Starcom MediaVest Group göra.  78% procent av de personer som besöker och interagerar på en Facebook-sida kommer sannolikt att fortsätta relationen genom att besöka webbplatsen eller överväger att köpa produkten/tjänsten. Detta ska ställas mot de som uppger att det är osannolikt att de interagerar på Facebook. Bara 34% av dessa kommer sannolikt att fortsätta på webben m.m.. Rapporten bygger på en studie med ett representativt urval av 6000 regelbundna Facebook, YouTube och Twitter-användare i juni. Respondenterna ombads att delta i aktiviteter som kräver ett engagemang, som att titta på videoklipp, skriva kommentarer, spela spel, att dela sidor och följa varumärken på Twitter eller twittra om dem. Det är graden av interaktion med varumärkessidornas innehåll som har betydelse för framtidens reltioner.
”De personer som gör något mer aktivt med materialet är dubbelt så benägna att också göra något av ekonomisk natur med varumärket”
Spel och tävlingar är andra populära inslag på varumärkessidor på Facebook. Fungerar dessa? Ja, de driver trafik till hemsidan men i mindre utsträckning preferens.
De mest engagerade konsumenter är de som följer varumärket på Twitter eller Twittrar om varumärket.
Undersökningsresultatet tycker jag är ganska logiskt och det visar att det krävs lite mer engagemang för att också försäljningen ska påverkas. Å andra sidan leder fler gillare till att fler interagerar.
Läs också En integrerad modell för fostrandet av Online Brand Communities – The Online Brand Community Wheel
Källa: Marketing Week, Starcom MediaVest Group, Share this