11 november 2011

De varumärken som överlever är de som förbättrar våra liv

En ny studie visar att företag som inte har någon större påverkan på världen eller konsumenter, kommer inte att finnas kvar. För att ett varumärke ska överleva behöver det göra skillnad.

Folk bryr sig inte om varumärken, endast ett fåtal har positiv inverkan på deras liv. ”Meaningful Brands” är en undersökning om om varumärkens tillstånd och hur de påverkar vårt välmående från Havas Media. Den omfattar 50 000 konsumenter i en rad länder som säger att endast 20% av de varumärken de interagerar med har en positiv påverkan på deras liv. 70% av alla varumärken skulle kunna försvinna helt utan att de brydde sig om det.
Ett meningsfullt varumärke är något som påverkar ditt liv på ett konkret, bestående och positivt sätt. Nike+ tas upp som ett bra exempel. Istället för att lansera ännu en kampanj med kändisar som säger ”köp våra skor så blir du en fantastisk löpare” så har man skapat Nike+ som faktiskt hjälper dig att bli en bättre löpare.
Top 10 mest positiva varumärkena enligt undersökningen är:
1. Ikea
2. Google
3. Nestlé
4. Danone
5. Leroy Merlin
6. Samsung
7. Microsoft
8. Sony
9. Unilever
10. Bimbo
Intressant är också att 51% av konsumenterna vill belöna ansvarstagande företag genom att handla hos dem. 53% säger sig villiga att betala 10% högre pris för produkter från sådana företag. 85% av konsumenterna vill att företag ska vara engagerade i globala frågor, men endast 22% tycker att de får tillräckligt av det.
Slutsatsen är att det finns stora möjligheter för varumärken att bygga relationer till konsumenter genom att förstå deras personliga värderingar och göra det möjligt för dem att förbättra och förenkla sin vardag.
Källa: FastCompany. Havas Media.