21 april 2009

Camden vill uppfattas som de kreativas hem

Kreativa företag är de man vill ha i Camden.Camden Town, stadsdelen i London som gjort sig känd för sin sprudlande marknad, har dragit igång en stor kampanj för att förflytta varumärket.

Målet med stadsdelens kampanj är att etablera sig som hjärtat för Londons ”creative business sector”. Bakom kampanjen står Camden Town Unlimited, the Business Improvement District (BID), som vill påvisa hur betydelsefull stadsdelen är gällande kreativitet, kultur och turism.
Camdens lansering gjordes i och med överlämnandet av Olympiaden i september 2008. En ”Olympiad” med kulturellt innehåll kulminerar 2012. En William Shakespeare-festival och 12 nya offentliga konstverk är delar av Kulturolympiaden. Totalt innehåller den 500 händelser under 4 år. De sker i alla 4 delarna av Storbritannien: Skottland, Wales, England och Nordirland. Över 500 milj kr kommer det att kosta. OS-chefen Sebastian Coe berättar atKulturolympiaden var tungan på vågen som avgjorde att London fick spelen 2012.