15 november 2014

“Bra kommunikation är alltid ett resultat av bra samarbete”

Intervju med Gunilla Bergh, förbundets expert i frågor om byråer och byråval. Hon har länge arbetat med att utbilda reklamköpare och med byråval och är nu vd på Engage Marketing.

På vilka områden kan MiS medlemmar ställa frågor till dig?
– Alla frågor som handlar om hur man kan få ett så bra samarbete med sina byråer som möjligt!
Du är idag vd på Engage Marketing. Vad är din bakgrund?
– Jag hade arbetat i 14 år på olika reklambyråer då jag hade fått nog av krångliga samarbeten. Jag förundrades över att den entusiasm och lust som alltid fanns i början av ett projekt nästan alltid förbyttes mot frustration och irritation. Tidplaner hölls inte, budgetar överskreds, beslut rycktes upp. Från båda håll. Inte var det bara kundens fel, nej det förstod jag nog.
– Bra kommunikation är alltid ett resultat av bra samarbete. Så jag hoppade av reklambyråbranschen och började arbeta med att utbilda reklamköpare så att de kunde bli bättre uppdragsgivare. Få mer mod, men också bli tydligare på att förklara sin förväntan. Det gick bra. Jag var en ende som arbetade med att utbilda reklamköpare i Sverige. Så direkt fick jag uppdrag på de största bolagen – de som hade väldigt många beställare och där en kurs verkligen kunde få stor effekt snabbt.
– Men väl på plats såg jag ofta att anledningen till att deras relationer med sina byråer inte var så bra som den borde kunna vara, berodde på att de faktiskt arbetade med fel byrå. Inte en dålig byrå, utan en som hade fel profil för just den kunden.
”Jamen, vem ska vi arbeta med då? Nu känner du ju vår organisation – så vem passar oss, tycker du?”
– Så en dag hade jag gjort mitt första byråval. Det blev bra. Och ryktet gick. Jag kunde både få marknadsavdelningar att bli bättre beställare och dessutom hitta rätt byråer för dem.
– Men det visade sig också att ibland var dåliga byrårelationer inte en konsekvens av dåliga beställningar eller fel samarbetspartner utan det berodde på kundens interna organisation. Marknadsavdelningar som hade ett otydligt uppdrag, luddiga mandat och inga mål. Så då blev det självklart att även börja arbeta med att utveckla dessa.
– Så utbildning, byråval och organisation. Det hänger liksom ihop. När bitarna passar blir det bättre kommunikation till bättre kostnad och med ett väldigt mycket bättre humör. Där vill vi vara. Det känns så viktigt, jag vet att vi kan göra skillnad.
Hur skulle du beskriva dig som person i tre meningar?
– Eftersom inifrån och ut sällan är relevant, så frågade jag tre som vet bättre. En kund, en medarbetare och en dotter. Så här svarade de!
“Bra på att snabbt förstå våra utmaningar – även de outtalade, extremt konkret och ger alltid råd som går att göra något av”
“Arbetshäst, krävande, otålig men nästan alltid glad”
“Vet hur man gör bra reklam, och kan göra god mat”
Vad brinner du mest för i ditt yrkesliv?
– När jag kan bidra till goda relationer. När byrån får leverera efter sin optimala förmåga och samarbetet leder till kommunikation som gör skillnad och när marknadsorganisationen får en struktur som ger både mer arbetsro och högre effektivitet.
– Sen är det naturligtvis galet roligt att stå på scenen och föreläsa!
Läs mer om rådgivning