Oavsett om det är en del av varumärkets DNA eller bara en engångshändelse så kan du bygga varumärkeskapital genom att överträffa kundens förväntningar. Motivationen för att utveckla och använda en sådan strategi måste dock komma från hjärtat. Du avslöjas direkt annars.
Nedan finns några exempel att inspireras av.
BioTherm (antitrötthets serien) erbjöd gratisprover till twittrare som nämnt att de var trötta.
Interflora övervakade Twitter och sökte människor som behövde muntras upp. Interflora skickade sedan en blomsterbukett som uppmuntran. Detta har vi tidigare skrivit om här.
Procter & Gamble-ägda deodorant varumärket Secret har som payoff ”to blow you away”. En kund skrev på Secret’s Facebookvägg att hon inte kunde köpa märket i Spanien. Tullbestämmelser hindrade P & G att skicka sina produkter från USA till Spanien vilket hade varit enkelt. När en av P&Gs byråledare åkte till Italien på en resa såg han till att produkter skickades till kunden från Italien.
Den miljömedvetna restaurangkedjan Sweetgreen har anställt ett gatuteam som utför slumpmässiga goda gärningar. Bland annat har de täckt över cykelsadlar när det regnat och lämnat presentkort till personer som just fått parkeringsbot.
Som en del av Tropicanas Brighter Morningskampanj, skickades en 10 meters helium ballong i form av solen till Inuvik, en stad 200 km norr om polcirkeln, vars 3.500 invånare inte ser solen på 31 dagar.
Fresc Co driver 40 restauranger i 11 spanska städer. I februari började två av Barcelonarestaurangerna att erbjuda gratis undervisning i engelska för lokala yrkesmän.
Så ut och testa.
Källa: Trendwatching.com, facebook, twitter