Tidigare vinnare

Vinnare 2019

Årets Marknadsföringsbok 2019

Årets Marknadsföringsbok 2019 blev 
TA BETALT – hur pris påverkar allt, som skrivits av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée

Motiveringen löd: Som Årets Marknadsföringsbok 2019 har juryn utsett boken ”Ta betalt – hur pris påverkar allt” av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée. Författarna beskriver på ett tydligt sätt med många relevanta exempel prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Juryn uppfattar att boken ger ett bidrag till hela affärsmannaskapsområdet, dvs. kunskaper och kompetenser för att bedriva effektiva affärsverksamheter. Boken är lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll. Förlag Mondial.

 

Vinnare 2018

Årets Marknadsföringsbok 2018

Årets Marknadsföringsbok 2018 blev
Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken”, som skrivits av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz.

Motiveringen löd: ”I boken utvecklar författarna på ett förtjänstfullt sätt begreppet employeer branding, vad det är och varför det är viktigt för företag och organisationer att vara en attraktiv arbetsgivare. De ger också ett perspektiv på hur arbetsmarknaden förändrats över tid och sin syn på vad morgondagens medarbetare kommer att förvänta sig. Juryn anser att bokens innehåll är lätt att ta till sig och att ämnesområdet är relevant för alla företag och organisationer.
 

Vinnare 2017

Bang for the Buck av Erik Modig utsågs till Årets Marknadsföringsbok 2017.
Årets Marknadsföringsbok 2017

Årets Marknadsföringsbok 2017 blev
Bang for the Buck av Erik Modig.

Motiveringen löd: 
”I boken ”Bang for the Buck—kommunikation som skapar resultat” visar Erik Modig på ett förtjänstfullt sätt hur företag och organisationer i sitt dagliga arbete kan använda verktyget påverkansmatrisen för att nå kundens hjärna och skapa framgång.” Stort grattis Erik Modig!
I oktoberutgåvan av Trender & Tendenser, hade Erik Modig har satt samman valda delar av boken, speciellt för tidningens läsare.

Vinnare 2016

Årets Marknadsföringsbok 2016

Årets Marknadsföringsbok 2016 blev ”90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter” av Anders Parment

Motiveringen löd
“I boken ’90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter’ beskriver Anders Parment på ett lysande sätt, generationsbegreppet rent allmänt och hur man kan förstå och samarbeta med denna generation, inte bara som kunder.”

Boken ”90-talister” bygger på svenska och internationella studier av dem som är födda under 1990-talet och ger oss en inblick i hur de fungerar som medborgare, medarbetare och konsumenter. Dessutom görs jämförelser med andra decenniers generationer – Generation X, Generation Y och Baby Boomers.

Vinnare 2015

årets marknadsföringsbok 2015
Årets Marknadsföringsbok 2015

Årets Marknadsföringsbok 2015 blev Marknadsföring och påverkan på konsumenten av Magnus Söderlund

Motiveringen löd
”I boken Marknadsföring och påverkan på konsumenten gör redaktören Magnus Söderlund ett lysande arbete i att lyfta fram det förtjänstfulla arbete som sker på Handelshögskolan i Stockholm och Svenska Handelshögskolan i Helsingfors. Bredden och djupet hos de 18 författarna är imponerande och mycken kunskap kring påverkan kommer läsaren till del.”
Läs om de övriga nominerade här

Vinnare 2014

Årets Marknadsföringsbok 2014

Årets Marknadsföringsbok 2014 blev Sensorik och marknadsföring, av Lena Mossberg, Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Åsa Öström, Johan Swahn

Motiveringen löd:
“I boken Sensorik och marknadsföring ger författarna på ett mycket inspirerande sätt praktisk och teoretisk kunskap om hur man engagerar konsumenternas sinnen vid köp och konsumtion av olika produkter.”

Hederspriser:
Två hederspriser delades också ut. I år uppmärksammades böckerna “Etiken i butiken” av Tomas Brytting och “Hållbar Marknadsföring” av Mikael Ottosson och Anders Parment.
Motiveringarna löd som följer:
“I boken Etiken i butiken visar författaren på ett förtjänstfullt sätt hur de grundläggande frågorna om sanning, frihet och livsmening påverkar relationen mellan säljare och köpare.”
“I boken Hållbar marknadsföring visar författarna på ett utmärkt sätt –såväl teoretiskt som praktiskt- hur hållbarhet är integrerat med all marknadsföring i vid bemärkelse.”
Utdelare var Sveriges Marknadsförbunds ordförande Peter Nyström och professor Magnus Söderlund från Handelshögskolan.

Vinnare 2013

Årets Marknadsföringsbok 2013

Årets Marknadsföringsbok 2013 blev
Varumärkessamarbeten av Henrik Uggla

Juryns motivering
“I boken Varumärkessamarbeten tar författaren ett helhetsgrepp och visar på olika typer av samarbeten och kopplar dem till valda strategier—allt på ett lysande sätt och med många belysande exempel.”

Hedersomnämnande 2013
Marknadsföring och distribution av Anders Parment och Mikael Ottosson.
Juryns motivering
“Författarna till boken Marknadsföring och distribution ger på ett förtjänstfullt sätt en fördjupad förståelse för distributionens betydelse och visar på det med såväl exempel som teoretisk grund.”
 

Tidigare års vinnare

2012
Kundmötet
Magnus Söderlund
2011
Lönsamhet i butik
Mikael Hernant & Margareta Boström
2010
Varumärket inifrån och ut
Tommy Falonius
2009
Marknadsför till 55 plus
Anders Parment
2008
Sinnesmarknadsföring
Bertil Hultén, Niklas Broweus och Marcus van Dijk
2007
Marknadsföring i butik
Jens Nordfält
2006
Varumärkesbygget
Fredlund, Wundermann, Ohlsson m fl
2005
Den där marknaden
Claes-Fredrik Helgesson, Hans Kjellberg, Anders Liljenberg
2004
Att skapa upplevelser
Lena Mossberg
2003
Emotionsladdad marknadsföring
Magnus Söderlund
2002
När kartan förändrar affärslandskapet
Richard Normann
2001
Den lojala kunden
Magnus Söderlund
2000
One-to-one Marketing
Ola Feurst
1999
Det interaktiva företaget
Solveig Wikström, Anders Lundqvist och Åke Beckérus
1998
Företagsetik
Tomas Brytting
1997
Kompetens för konkurrenskraft
Björn Axelsson
1996
Strategi för naturlig tillväxt
Lars Bern
1995
Relationsmarknadsföring: Från 4P till 30R
Evert Gummesson
1994
Företaget & omvärlden
Frankelius & Rosén
1993
Kunskap & värde
Norrman & Wikström
1992
Marknadsledarskap
Brandes & Brege
1991
Att skapa affärer
Björn Bjerke