Årets Marknadsföringsbok 2019

Årets Marknadsföringsbok 2019:

TA BETALT! Hur pris påverkar allt.

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2019 är författarna Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée som skrivit boken Ta betalt – Hur pris påverkar allt. Förlag Mondial
ta-betalt-hur-pris-paverkar-allt   Årets Marknasdföringsbok
Juryns motivering för årets pristagare lyder: Som Årets Marknadsföringsbok 2019 har juryn utsett boken ”Ta betalt – hur pris påverkar allt” av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée. Författarna beskriver på ett tydligt sätt med många relevanta exempel prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Juryn uppfattar att boken ger ett bidrag till hela affärsmannaskapsområdet, dvs. kunskaper och kompetenser för att bedriva effektiva affärsverksamheter. Boken är lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll. Förlag Mondial.
vinnare 4_1941
Från vänster författaren Felix Mörée, vd Sveriges Marknadsförbund Francesca O’Brien Apelgren, författare Andreas Jonason

 

Årets hedersomnämnande 2019:
Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer

Årets hedersomnämnande 2019 går till Staffan Ekengren som skrivit boken Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer. Förlag Liber.
foljarna-forst-redaktionell-metod-for-kommunikatorer
Juryn har valt att tilldela boken ”Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer” av Staffan Ekengren ett hedersomnämnande. Staffan utvecklar och beskriver på ett relevant sätt det nya media- och kanal-landskapets förutsättningar.  Boken är välskriven och pedagogiskt upplagd och juryn rekommenderar boken till alla som bättre vill förstå och utveckla sin egen kommunikation i dagens medielandskap. Förlag Liber.
hedersomn2_1950
Från vänster författaren Staffan Ekengren, vd Sveriges Marknadsförbund Francesca O’Brien Apelgren

 
Alla_1913
Prisutdelningen 2 december: Från vänster: Sara Rosengren  juryordförande Årets Marknadsföringsbok, Carin Wikström jurymedlem Årets Marknadsföringsbok, Felix Mörée och Andreas Jonason författarna till Årets Marknadsföringsbok 2019,  Staffan Ekengren  författare Årets hedersomnämnande, Francesca O’Brien Apelgren vd Sveriges Marknadsförbund.
 
Bild1

Jury

Ordförande
Sara Rosengren
, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
Ledamöter
Francesca O’Brien Apelgren,
vd på Sveriges Marknadsförbund

Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM
Johan Hagberg, professor Handelshögskolan Göteborgs Universitet
Carin Wikström, marknadschef  Teknologisk Institut AB
Sofia Ulver,  docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet
 
 
Mingelbilder ihop_Skärm
Mingelbilder från 2 dec event Årets Marknadsföringsbok 2019
 

Nominerade böcker 2019:

  • Den digitala omställningen: Strategier och perspektiv
    Simon Beyer, Roos & Tegnér
  • Digital Passion
    Frida Boisen, Harper Life
  • Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer
    Staffan Ekengren, Liber
  • Förändringsprincipen – Skapa en kultur av förändring och omvärldsanalys
    Bobo af Ekenstam, Pär Lager, Sanoma utbildning
  • Hållbar sponsring – En handbok för idrotten med teori, tips och inspiration
    Magnus Berglund, Frans Fransson, Birdie förlag

    Lass is more 4 steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper
    Tatiana Butovitsch Temm, Camilla Tonnqvist Palmertz, Liber
  • Lönsam affär – Framgångsfaktorer för butik
    Torbjörn Elbe, Liber
  • NU: Strategisk improvisation – Ledarskap för samhällsaktörer,
    Jesper Falkheimer, Katarina Gentzel Sandberg, Roos & Tegnér

    Regler i en ny reklamvärld,
    Shideh Goodarzi, Sven Olsson, Olivia Otterstedt, Marcus Rönne, Jakob Rönnerbäck, Joakim Sunding, Jure Förlag
  • Supertrenderna
    Henrik Larsson-Broman, Peter Siljerud, Markus Ejenäs, ProSales
  • Ta betalt – hur pris påverkar allt
    Hermann Simon, Andreas Jonason, Felix Mörée, Mondial