19 oktober 2015

Årets Marknadschef är…

Catarina Falkenhav
Catarina FrancescaSveriges Marknadsförbund gratulerar Catarina Falkenhav på ABBA The Museum, som är Årets Marknadschef 2015!
Catarina Falkenhav fick utmärkelsen under Tendensdagen 15 oktober med motiveringen:
Tydlig, entusiasmerande, kreativ och med en klockren känsla för de bästa idéerna. Lovorden haglar när kollegorna beskriver vår vinnares ledaregenskaper. Resultaten talar också sitt tydliga språk. Alla uppsatta mål har uppnåtts med råge, och Stockholm har på kort tid fått en av Skandinaviens mest omtalade turistattraktioner. The winner takes it all! Årets Marknadschef 2015 är Catarina Falkenhav på ABBA The Museum.
Årets Marknadschef baseras på fem kriterier som varit ledstjärnor i juryns arbete:
Affärsresultat, Ledarskap, Personlig prestation, Företagets varumärke samt Etik och moral.
I årets jury ingick Aje Stenbeck, affärsområdeschef Inhouse, Désirée Maurd, grundare Juno PR, Jonas Dahlquist, vd Starcom, Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns och Årets Marknadschef 2014, Eva-Li Gonner, affärsområdeschef DN, Anna Sjöberg, vd Det, samt Fredrik Svedjetun, chefredaktör Dagens Media
Juryns ordförande är Francesca O’Brien Apelgren, vd Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm.

Intervju

Vad tror du är anledningen att du fick utmärkelsen?
–Jag tror att anledningen är kombinationen av det som står i juryns motivering. Juryn bedömer ju på flera kriterier som spelar roll. Framförallt viktigt är det att det finns en affärsmässig framgång hos vinnaren.
Vad hoppas du är anledningen?
–Att vi har lyckats skapa nytt spännande innehåll till ett av världens mest kända varumärken i musikbranschen. Genom museet finns nu ABBA även som fysisk plats. För alla att kunna besöka och ta del av och kunna njuta av ABBAs fantastiska låtskatt.
Du är Sveriges bästa marknadschef just nu. Hur tänker du förvalta eller bygga på det arbete du redan gjort, och de framgångar du rönt?
–En jättehärlig känsla var när jag på Tendensdagen fick berätta om några valda delar av det hårda arbete vi har lagt ned. Det ger en enorm glädje. Så om jag kanske kan inspirera andra genom att presentera vårt arbete så vore det fantastiskt.
Trodde du att du skulle vinna, eller hade du någon annan favorit till utmärkelsen?
–Jag tycker det var så roligt att se att både Mattias från Kolmården och Magnus från Warner Music Sweden var nominerade. Vi alla tre kommer ju från besöks- och underhållningsindustrin. Det är väl ett tecken på att vi alla gör ett bra jobb. Jag tycker samtliga nominerade var så värda att vinna.
Vilken utmärkelse vill du helst vinna härnäst?
–Att vårt museum blir ett av top 10 mest populära museer i världen.
Hur firar du?
–Hela tiden!