15 februari 2017

Årets första utgåva av Trender & Tendenser är här

Marknadsförarens jobb förändras i en rasanande takt. Konkurrensen hårdnar, konsumenterna tar över makten och branschglidningen inom olika sektorer skapar både nya konkurrenter och nya möjligheter.
I denna verklighet gäller det att följa med och förstå utvecklingen. Omvärldsbevakning och trendanalys blir allt viktigare.Microsoft Word - Dokument20
I den nya utgåvan av Trender & Tendenser berättar Christina Cheng och Johan Åkesson på Sprillo om hur de arbetar för att bevaka och analysera trender. Och sedan förpacka dem så att de blir kommersiellt gångbara.
Bland de varumärken som hamnar under luppen i denna utgåva finns exempelvis Pippi Långstrump, som belönades med Signumpriset i januari.
Tänk om alla varumärken fick samma omvårdnad som Pippi Långstrump! Saltkråkan AB, som äger rättigheterna till Astrid Lindgrens böcker, vet exakt vad Pippi står för och bevakar ständigt att hon förblir precis sådan.
De skulle ha en ännu större kappsäck än Pippi, fylld med guld-pengar, ifall de nappade på alla förslag om licensavtal. Men icke! Inga pedagogiska leksaker, inga gulliga fånigheter, inga Pippi-korvar eller godispåsar. Och definitivt ingen reklam.
Pippi är stark, generös och modig. Hon har hög integritet och står för lek och glädje.  Ingenting annat. Punkt. Därför belönades hon nyligen med Signumpriset för långsiktig vård och förvaltning av varumärket. Astrid Lindgrens barnbarn, Malin Billing och Olle Nyman, som driver Saltkråkan berättar mer i detta, vårens första, nummer av Trender & Tendenser.
Ett annat sätt att vårda ett starkt varumärke kan det kanske vara att göra som Forsman & Bodenfors. De sålde sin byrå till  börsnotera-de holdingbolaget, MDC Partner förra sommaren. Inte för att ”cascha in” och pensionera de många delägarna. Utan för att kunna fortsätta vara Forsman & Bodenfors, det vill säga en av världens 10 främsta reklambyårer, och expandera vidare på den internationella arenan. Sådana ambitioner kräver mer kapital och riskberedskap än en grupp partners och kolleger kan orka och våga.
Forsman & Bodenfors är en av de byråer som nominerats till ett specialpris i årets upplaga av Årets Byrå.
”Det finns ett tiotal byråer som har en byråintäkt över 100 miljoner. I år har vi gjort ett specialpris för dem, där de mäts emot varandra oavsett inriktning också  – vid sidan av deras normala kategori”, berättar Pia Grahn,vd på Regi som står bakom Årets Byrå.
En annan av de byråer som är nominerade även i denna gränsöverskridande kategori för de största är Gullers Grupp. De har några likheter med Forsman & Bodenfors – och några skillnader.
En skillnad är deras helsvenska fokus och specialisering på samhällstjänster. Deras uppdragsgivare är både offentliga myndigheter och organisationer samt privata företag som samarbetar med skattefinansierad verksamhet.
Både Forsman & Bodenfors och Guller Grupp berättar lite om hur de jobbar och resonerar.
Ett gammalt, känt varumärke är SJ. De har insett att de lever i en helt annan verklighet idag än förr. De måste upp på spåret igen och utifrån en grundlig analys har de listat de drivkrafter som motiverar resenärerna att välja dem. Därifrån går de nu vidare och arbetar både internt och externt med syftet att kraftigt stärka sitt varumärkesindex och NKI fram till 2020.  Johan von Porat, som är varumärkesansvarig på SJ, berättar om den resan.
Ett starkt varumärke, som blev tvungen att byta namn, var Statoil. När de köptes av kanadensiska Alimentation Couche-Tard, var namnets saga all. Licensen att använda Statoil löpte endast till och med 2020. Men namnbytet, till Circle K, kommer att vara klart under våren.  Företagets marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Johan Backman, berättar hur de har arbetat.
Dessutom berättar Florence Cardell, som är marknads- och försäljningschef på Yasuragi, om sitt jobb och sig själv i vår serie ”20 Frågor”.
Den nya utgåvan av Trender & Tendenser, har just nått abonnenterna.
Prenumerationen ingår i medlemsavgiften för medlemmarna i Sveriges Marknadsförbund, liksom för medlemmarna i landets lokala marknadsföreningar.
Men självklart kan man abonnera även utan att vara medlem.  En helårsprenumeration kostar då 1 495  kronor + moms. Kontakta info@svemarknad.se för mer information eller för att beställa en prenumeration.
Carin Fredlund