Millward Brown placerar Apple som nummer ett på sin årliga top 100 lista över världens högst värderade varumärken, BrandZ. Lanseringen av surfplattan iPad, och det faktum att iPhone fortfarande är väldigt populär, har hjälpt Apple att slå rivaliserande Google. Apple har ökat värdet på sitt varumärke med hela 859% sedan 2006 då undersökningen gjordes för första gången.
Millward Brown’s ranking baseras på en kombination av faktorer, både abstrakta värden och finansiellt resultat. Man väger ihop sådant som ha-begär, ”buzz” i sociala media med hårdare värden såsom varumärkets bidrag till företagets resultat och tillväxtpotential.
Facebook är med för första gången i listans sexåriga historia. Tidigare har man hamnat utanför främst på grund av finansiella mätetal.
Storbritanniens mest värdefulla varumärke blev även i år Vodafone, som är nr 12 på den globala listan. Toyota återtog platsen som världens mest värdefulla bilmärke.
Andra intressanta klättrare är Amazon som gick om Walmart som högst rankade inom detaljhandel. En indikation på skiftet mot e-handel, som förstärks av att även stora detaljister såsom Tesco och Carrefour sjunker i värdering.
Den kinesiska sökmotorn Baidu steg hela 46 placeringar till nr 29 och ökade värdet på sitt varumärke med 141%.
En av årets största förlorare är BP, där oljekatastrofen skickade ner företaget 30 placeringar och sänkte värdet på varumärket med 27 %. Andra som faller är Nokia, som tappat mot Apple och Google, samt Nintendo som tappat 37% av sitt varumärkes värde.
TOP 10 Mest värdefulla globala varumärken
1. Apple $153bn
2. Google $111bn
3. IBM $100bn
4. McDonald’s $81bn
5. Microsoft $78bn
6. Coca Cola $73bn
7. AT&T $70bn
8. Marlboro $67bn
9. China Mobile $57bn
10. GE $50bn
Den 100 sidor långa rapporten (pdf) finns att ladda ner här.
Källa: Millward Brown, Advertising Age, Financial Times.