Apple är fortfarande nummer 1 i BRANDZTM TOP 100 ranking av de mest värdefulla globala varumärken
Apple växte bara +1% under det senaste året jämfört med en 51% tillväxt för den närmaste konkurrenten, Samsung, som nu är nr 30 i den globala rankingen med ett varumärkesvärde på 21 miljarder dollar.
Google är också en allvarlig utmanare och vände förra årets nedgång genom att växa +5% i varumärkesvärde i år. Varumärket är nr.2 i rangordningen med ett värde på $ 114.000.000.000. IBM är nr.3 i rangordningen med ett varumärke värde på $ 112.000.000.000, säger Björn Söderin Country Manager Millward Brown Sweden.
Samsung lyckades med dess enorma ökning av varumärkets värde genom att balansera en anmärkningsvärd period av innovation med växande marknadsandelar – de spenderade $ 1 600 000 000 mer på reklam under det senaste året”, säger Björn Söderin Country Manager Millward Brown Sweden . ”Trots en mer konkurrensutsatt marknad visar Apples förmåga att behålla sin plats värdet att ha ett starkt varumärke. Folk älskar fortfarande varumärket oavsett dess aktiekurs. ”
BrandZ ™ Top 100 Most Valuable Global Brands undersökning, beställd av WPP och genomförs av Millward Brown Optimor, är nu inne på sitt åttonde år.
Rank 2013 |
Kategori |
Varumärke |
Brand Value 2013 ($M) |
Förändring |
Rank 2012 |
1 |
Technology |
Apple |
185,071 |
+1% |
1 |
2 |
Technology |
|
113,669 |
+5% |
3 |
3 |
Technology |
IBM |
112,536 |
-3% |
2 |
4 |
Fast Food |
McDonald’s |
90,256 |
-5% |
4 |
5 |
Soft drinks |
Coca-Cola |
78,415 |
+6% |
6 |
6 |
Telecoms |
AT&T |
75,507 |
+10% |
8 |
7 |
Technology |
Microsoft |
69,814 |
-9% |
5 |
8 |
Tobacco |
Marlboro |
69,383 |
-6% |
7 |
9 |
Credit cards |
Visa |
56,060 |
+46% |
15 |
10 |
Telecoms |
China Mobile |
55,368 |
+18% |
10 |
Två svenska varumärken tar sig in på Top 100 listan. IKEA ligger på plats 74 och H&M lägger sig på plats 69. De rör sig dock åt olika håll i värde. IKEA ökar med 31% medan H&M minskar med 6%.
IKEA har dragit nytta av en kombination av öppnande av nya butiker, expansion på tillväxtmarknader och en stark närvaro på huvudmarknaderna. Utöver detta nylanserade de sin katalog globalt med stor framgång och stödde varumärket med stora reklaminvesteringarna. Ett viktigt fokus för varumärket är Kina, säger Björn Söderin Country Manager på Millward Brown Sweden.
Orsaken till minskningen med 6% för H&M är bl.a. en förlängd och ovanligt kall vinter på många marknader (försenat inköp av vårens kläder), en fortsatt förstärkning av den svenska kronan mot de flesta länders valutor och den globala ekonomiska krisen. Den svenska modekedjan meddelade en sjätte månaden i rad med sjunkande försäljning i mars 2013. Zara ökade under samma tid sitt värde med 60%. Konkurrensen ökar!