Bara för att vi får nya kommunikationsvägar, är inte alla gamla döda. Prova nytt, men ta inte för stora risker, manar Niclas Fröberg på Tre Kronor.
Digitala plattformar och nya tekniker har på många sätt revolutionerat marknadskommunikationen. Möjligheterna till precision har hyllats och profeterna har varit många, vältaliga och övertygande.
Men efter fler år av digital berusning, har vissa annonsörer drabbats av baksmälla och det börjar bli dags för tillnyktring.
”Fortfarande är den kritiska frågan: hur når vi konsumenterna? Representanterna för influencers och ambassadörer, tror att vi löser allt på det sättet. Självklart ska man testa och undersöka nya vägar. Det ska alla annonsörer göra. Men ändra inte för mycket på en gång! Det kan bli en alltför stor affärsrisk!”, säger Niclas Fröberg, grundare och ordförande i Tre Kronor Media.
Byrån, som Niclas Fröberg startade 2007, har sedan dess utsetts till ”Årets Byrå” sju gånger i sin kategori, så det finns all anledning att lyssna på hans råd.
INSIKTEN OM FARAN med att kasta alla erfarenheter över bord, börjar så smått vakna. Procter & Gamble exempelvis, världens största annonsör, har erfarenhet av det. De la över mycket av sina kommunikationssatsningar i sociala medier, speciellt Facebook. Men för ett år sedan konstaterade de att deras ensidiga investeringar i precisionsmarknadsföring på Facebook var en felsatsning, som bidragit till att försäljningsresultatet minskat med 8 procent (vilket innebar sex miljarder – dollar). Nyligen förklarade P&G också att de dragit ner sina totala digitala investeringar med 100 miljoner dollar under andra kvartalet i år, utan att märka några negativa effekter på försäljningen. Vilket bolaget tog som ett bevis på den digitala annonseringens ineffektivitet och att man kommunicerat mer med robotar än med människor.
För Procter & Gamble har insikterna lett till att man gör en mer medveten mix, där ”traditionella medier” får en större roll.
Vid årets Cannes Lions, kunde man också se att endast åtta procent av bidragen i kategorin Creative Effectiveness, hade sociala medier som huvudmedia. Till skillnad mot i fjol, då sociala medier var näst störst som huvudmedia i kategorin. Det kan tolkas som att sociala medier nu får en mer stödjande eller förstärkande roll, istället för att utgöra huvudstrategi för kommunikationen.
”Linjär tv anses av många som något som är totalt dött. Men det stämmer inte. Det finns fortfarande lägereldar. ’Så mycket bättre’ har tre miljoner tittare, exempelvis. Och köpt print, är en strålande idé! De finns ju inga annonsörer där längre, så det är helt brusfritt. Print fungerar jättebra!”, säger Niclas Fröberg.
IDOL ÄR EN annan lägereld, som öppnar stora möjligheter för sina annonsörer. Tre Kronor samarbetar SAS som sponsrar Idol. Det utnyttjade man bland annat genom att Idol-vinnaren, 2016, Liam Cacatian, flögs med SAS direkt till musik-Mekkat i Los Angeles. Vilket förstås också kommunicerades i de flesta kanaler.