13 september 2024

Intervju med Laura Mähler Nelander Global COO ECI Media Management


Hej Laura, varmt välkommen som medlem i Sveriges Marknadsförbund. Du jobbar som Global COO på ECI Media Management,
vill du berätta kort vem du är och om din bakgrund? 

Tack! Jag har jobbat med media de senaste 20 åren, lite mer än hälften av tiden på mediebyrå. Här på ECI får jag jobba med det jag gillar allra bäst, att jobba tillsammans med fantastiska kollegor, i spännande projekt och nära våra kunder. Gillar att ha många varierande projekt på gång och är oftast orädd i mina beslut och har lätt till skratt.

Berätta om ECI, vilka är ni och vilka
tjänster erbjuder ni?

Vi är ett managementkonsultföretag som hjälper annonsörer att skapa mer effekt av varje investerad mediekrona. Vi är helt oberoende aktörer som exempelvis mediebyråer, publicister och tech-bolag. Till oss söker sig annonsörer som vill ha hjälp att upphandla ny byrå, omförhandla sitt befintliga avtal eller annonsörer som vill ha svar på frågor så som; Är våra medieköp optimerade och konkurrenskraftiga sett till kostnad och kvalité? Hur kan vi få en högre räckvidd till en lägre kostnad?

Hur ser du på den globala medielandskapets utveckling de närmaste fem åren?
Vilka trender tror du kommer att påverka era klienters strategier mest?

5 år är en väldigt lång tid men om jag ska våga mig på en gissning så kommer nya regelverk, förändring i mediekonsumtion och ett stort fokus på hållbarhet från samtliga aktörer som verkar inom media vara viktiga faktorer som kommer att påverka.

Vilken roll spelar era egna metoder och verktyg i att särskilja er från andra mediekonsultföretag?

Den stora skillnaden är att vi på ECI inte tror på en ”one size fits all approach”.   

Hur arbetar ni med att anpassa era tjänster och analyser till olika lokala marknader samtidigt som ni behåller en global standard?

Vi arbetar dels med globalt standardiserade metoder och processer för exempelvis auditering (utvärdering och uppföljning av medieköp sett till kostnad och kvalité). Men, vår unicitet ligger i att vi alltid adderar ett lager av annonsörs och marknadsspecifika analyser, insikter och rekommendationer i de projekt vi driver. Vi kundanpassar. Vi tror på kombinationen av det standardiserade och de djupa analytiska kund och marknadsanpassade insikterna. Det skapar magi och driver värde.   

Kan du ge exempel på hur ECI har hjälpt en kund att förbättra sin medieprestanda genom era analyser och rådgivning?

Det finns många exempel. Ett konkret uppslag, är ett projekt som avslutades förra månaden där en omförhandling av ett Svenskt byråavtal levererade en besparing på 10,3%. 

Till sist – om du skulle ge en nybliven marknadsförare några kloka råd för att lyckas i dagens medieklimat, vilka skulle de vara?

Håll dig uppdaterad läs branschpress, gå på seminarier, välkomna förändring och lär känna din målgrupp.