7 april 2021

5 snabba med Henrik Sjödin om: Konsumentfakta

Henrik Sjödin Ph.D, Strategist & Partner på Åkestam Holst NoA
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende. Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke.

Henrik bjuder på veckovisa svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta och förhoppningsvis tankeväckande noteringar. Nu kan ni ta del av hans framgrävda konsumentfakta även här.


5 snabba konsumentfakta v 26, 2021


1. 25% säger sig äta vegetariskt minst tre gånger i veckan, 3% ser sig som vegetarianer.
(Matrapporten 2021, Food & Friends / Norstat)

2. I genomsnitt äter svenskarna drygt 500 gram rött kött i veckan.
(Källa: Jordbruksverket)

3. Den mest populära rätten på helgen är tacos, på vardagar regerar spaghetti och köttfärssås.
(Matrapporten 2021, Food & Friends / Norstat)

4. Hur många prenumererar på färdiga matkassar? Drygt en miljon har använt en matkasse nån gång under det senaste året.
(Källa: ORVESTO Konsument)

5. 34% rengör grillen direkt efter grillningen. 7% gör det aldrig.
(Källa: Elon / YouGov)

5 snabba konsumentfakta v 25, 2021

1. Apropå den politiska heta potatisen marknadshyror – hur många är det som bor i hyresrätt? Jo, det gör 29% av landets 4,8 miljoner hushåll. Det är fler än i bostadsrätt (21%), färre än i småhus med äganderätt (40%).
(Källa: SCB)

2. Sveriges första match i fotbolls-EM, mot Spanien, sågs på tv av ca 2,7 miljoner och hade drygt 1,2 miljoner starter i SVT Play.
(Källa: SVT / MMS)

3. Andelen Klarna-fakturor som ifjol gick till inkasso var 1,1% för män och 0,6% för kvinnor.
(Källa: Klarna) 

4. Intresset för att fortsätta jobba hemma efter pandemin är fortfarande högt, men lite lägre än förra året. I en mätning augusti 2020 ville 62% kunna fortsätta arbeta hemma, nu i juni är siffran 49%. Yngre är mindre positiva än äldre.
(Källa: SBAB / SynoInt)

5. Senaste sju dagarna är söktrycket fyra gånger så stort för jordgubbar som för sill.
(Källa: Google trends)

5 snabba konsumentfakta v 24, 2021

1. Viktigaste plagget under pandemin? Joggingdressen såklart, för 4 av 10 svenskar – vilket är mer än dubbelt så hög andel som snittet i andra länder.
(Källa: Klarna, via Expressen)

2. Optimismen spirar i takt med vaccinationerna och många har under året kunnat spara undan pengar, kanske är det två av anledningarna till att genomsnittssvensken i år planerar att lägga lite mer pengar på sommarsemestern – närmare bestämt 17% mer än förra året.
(Källa: Nordea / Kantar Sifo)

3. Människor rör sig allt mer i samhället. Från lägstapunkten i januari har resandet klättrat uppåt, häromveckan var rörlighetsmåtten på ungefär samma nivå som vid samma tid förra året. Fortfarande är det en skaplig bit upp till 2019 års normalnivåer.
(Källa: Folkhälsomyndigheten / Telia, Google, SL)

4. Hotell och restauranger fick ett lyft första veckan i juni, när corona-restriktionerna mildrades. De sålde 20% mer än föregående vecka.
(Källa: Swedbank kortdata)

5. Vilka branscher kommer att tappa e-handel efter pandemin? När konsumenter själva uppskattar vilka produkter de kommer att köpa online, så är det hälsa/apoteksvaror, dagligvaror och kläder/skor som får se kundunderlaget krympa mest. Även här räknar dock 80-90% med att fortsätta e-handla.
(Källa: Svea / Novus)

5 snabba konsumentfakta v 23, 2021

1. Nästan 25% har ett videostreaming-abonnemang som de inte använder alls under en genomsnittsvecka.
(Källa: Mediavision)

2. Det har pratats om att folk flyttar ifrån huvudstaden under pandemin. Hur ser det ut i siffror? Jo, elva tusen personer flyttade från Stockholm första kvartalet i år, lite drygt tusen fler än samma period ifjol. Men inflyttningen är större: fjorton tusen flyttade till Stockholm.
(Källa: SCB)

3. I maj var det 20% fler som flög med SAS än i april. Men 400 000 passagerare är fortfarande betydligt färre än de i runda slängar 2-3 miljoner per månad som flög med bolaget 2019.
(Källa: SAS)

4. Medianpriset på begagnade bilar på Blocket ökade 20% i maj jämfört med samma månad ifjol.
(Källa: Blocket)

5. Fler köper stora TV-apparater: försäljningen av 65-tummare och uppåt har ökat 28% hittills i år jämfört med förra året.
(Källa: ElektronikBranschen)


5 snabba konsumentfakta v 22, 2021

1. En genomsnittsdag ifjol var det 56% som såg på strömmad tv – ett rejält skutt uppåt från 47% året före.

2. Halva befolkningen lyssnade på bilradio en genomsnittlig dag. 22% lyssnade på podcast. Skillnaderna mellan storstad och landsbygd är stor: bilradion är betydligt större på landet, podcasts mer populärt i stan.

3. Drygt hälften av männen såg på YouTube,
klart färre kvinnor: 35%.

4. En genomsnittlig dag läste 34% en tryckt bok.
12% lyssnade på ljudbok.

5. 29% spelade dataspel. 28% läste en dagstidning i pappersform.

(Källa, samtliga uppgifter: Mediebarometern 2020, Nordicom / Göteborgs universitet).


5 snabba konsumentfakta v 21, 2021

1. Fyra av tio arbetade hemifrån under Q1. Hemarbete var vanligast i Stockholm (56%) och minst vanligt i Dalarna (27%).
(Källa: SCB via Omni)

2. Hur stor påverkan tror du att de val du gör i livet har på klimatet? Bland män är det 43% som svarar stor eller mycket stor påverkan. Bland kvinnor är det många fler: 65%.
(Källa: Ramboll / Kantar Sifo)

3. De mellan 17 och 29 år köper i snitt 2,6 klädesplagg per månad. 75+ köper 0,8 plagg per månad.
(Källa: Naturvårdsverket / Gullers Grupp / PFM Research).

4. Mobilsurfandet ökade förra året. Ett genomsnittligt privatabonnemang förbrukade 9,6 GB/mån, att jämföras med 7,7 året dessförinnan.
(Källa: Svensk telekommarknad 2020, PTS)

5. Åtta av tio småbarnsföräldrar stannar kvar lite i badrummet för att få egentid.
(Källa: Ifö / YouGov)


5 snabba konsumentfakta v 20, 2021

1. 12% av svenskarna har handlat från Amazon.se, som upplevs bra på sortimentsbredd, låga priser och att de är framgångsrika i vad de gör. Samma faktorer är också de som driver prövoköp.
(Källa: Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet)

2. 78% säger sig ha blivit lyckligare efter sin senaste flytt.
(Källa: Svensk Fastighetsförmedling / YouGov)

3. Andelen om inte vill vaccinera sig mot covid-19 är 4%, medan 7% är osäkra. I mars var 13% osäkra.
(Källa: Novus)

4. Hemelektronik fortsätter sälja som smör: +9% mot samma majvecka förra året. Redan då såldes i sin tur betydligt mer hemelektronik än året dessförinnan. Så jämfört med 2019 är nu konsumtionen hela 38% högre.
(Källa: Swedbank kortdata)

5. Var tror du att du kommer att göra majoriteten av dina inköp om ett år? 65% av svenskarna tror att det är online. (Källa: Klarna Shopping pulse)


5 snabba konsumentfakta v 19, 2021

1. Svenskarna googlar på Clubhouse ungefär en tjugondel så mycket som de gjorde veckan då intresset peakade, 7-13 feb.
(Källa: Google trends, min beräkning)

2. Resor till och från arbete ser nu ut att vara på den högsta nivån sedan oktober.
(Källa: Folkhälsomyndigheten / Google & Telia)

3. En storstadsvilla har blivit runt en miljon dyrare eller mer på 12 månader. Snittpriset i riket har ökat 19%.
(Källa: Svensk mäklarstatistik – som aldrig uppmätt en större ökning). 

4. Om du var tvungen att välja mellan att handla allt online eller allt i fysiska butiker idag, vilket skulle du välja? 60% av svenskarna skulle välja allt online.
(Källa: Klarna Shopping pulse)

5. För ett år sen infördes skatt på plastkassar. Under 2020 använde svenskarna 55 kassar per person istället för 74 st under 2019, en minskning med 26%.
(Källa: Naturvårdsverket)


5 snabba konsumentfakta v 18, 2021

1. En av tre säger sig ha gått upp i vikt under pandemin. 13% rapporterar att de är i bättre fysisk form nu än före pandemin, 31% i sämre form.
(Källa: If / Syno International)

2. Hotell och restauranger omsätter 28% mer än för ett år sen. Men fortfarande långt mindre än samma period 2019.
(Källa: Swedbank kortdata)

3. Vad är det första du gör när restriktionerna släpps? Umgås mer med vänner, är det som flest svarar. Näst mest längtar kvinnor efter att kramas mer, följt av restaurangbesök. För män är ordningen den omvända.
(Källa: SBAB)

4. Friluftsliv är det intresse som flest, nästan en av tre, odlat mer än vanligt under pandemin och vill fortsätta med.
(Källa: Sveriges Radio / Novus)

5. Intresset för att söka efter recept på surdegsbröd är halverat jämfört med den här tiden ifjol.
(Källa: Google trends, mina beräkningar).


5 snabba konsumentfakta v 17, 2021

1. 50 kg förpackningar per person, så mycket lämnade vi till återvinning ifjol. Det är nytt rekord. Pappersförpackningar ökade mest: 16%. En effekt av mer e-handel och andra pandemi-effekter, såsom mer tid för återvinning?
(Källa: Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI)

2. Det var många som tittade på tv-sport i vintras. SVT:s sändningar från världscupen i både längskidor och skidskytte sågs t ex i snitt av drygt en miljon. Sporten ökade i såväl linjär-tv som SVT Play.
(Källa: SVT)

3. 27% säger sig läsa mer böcker nu under pandemin, 6% läser mindre. (Källa: Novus, på uppdrag av Sveriges Radios Kulturnytt)

4. Tre av tio kan rekommendera sin kommun för andra att bo i.
(Källa: SKI Samhälle, Svenskt Kvalitetsindex)

5. Det finns 1,4 miljoner fritidsfiskare. Drygt 400 000 av dessa är kvinnor. Genomsnittsfiskaren drar upp 8 kg fisk om året.
(Källa: Havs- och vattenmyndigheten, via Fiskejournalen)


5 snabba konsumentfakta v 16, 2021

1. Pandemin gör att vi äter ute mindre, men olika slags serveringar drabbas olika hårt. Trafiknära restauranger tappade drygt 40% av försäljningen ifjol. Kaféer/konditorier minskade ca 25% och snabbmatsrestauranger bara 1%. (Källa: SCB)

2. Vi köper mer kläder (+27%) och skor (+9%) än mars ifjol, precis när pandemin slog till. Men fortfarande mycket mindre ”än vanligt”: -26% respektive -49% jämfört med mars för två år sen.
(Källa: Svensk handels stilindex)

3. Bland män är det hälften som letar själva efter passande fonder att spara i, bland kvinnor är det bara ungefär en fjärdedel. Kvinnor lyssnar oftare än män på tips från andra.
(Källa: Fondbolagens förening / TNS Sifo Prospera)

4. En av tre är oroliga för allvarliga biverkningar från covid-vaccin, men fortsatt är det nio av tio som tänker vaccinera sig eller redan har gjort det. (Källa: Kantar Sifo)

5. Pandemin eldar på det redan stora intresset för boende. Om man för skojs skull jämför besöksstatistiken för Hemnet – som fick 22% fler besökare ifjol – med Sveriges befolkning upptäcker man att var och en av oss gjorde i genomsnitt sju besök på sajten förra året. I verkligheten finns det såklart en stor spridning. Barn 0-7 var t ex knappast så flitiga besökare. (Källa: Hemnet via SvD)


5 snabba konsumentfakta v 15, 2021

1. Komplicerar du saker i onödan? När vi människor försöker förbättra något, riktar vi naturligt in oss på att addera saker till den tidigare lösningen, snarare än att göra den bättre genom att ta bort saker och förenkla. Tänkvärt i allt från heminredning till semesterplanering. Och på jobbet.
(Källa: Adams et al 2021, ”People systematically overlook subtractive changes”, i Nature)

2. Förra året spelades det golf som aldrig förr. Medlemskapen ökade 11% till nästan 540 000, vilket är mer än på tio år. Antalet ronder var högst någonsin och hela 42% högre än 2019.
(Källa: Svenska Golfförbundet)

3. Även den här sommarsäsongen ser ut att få corona-boostad prägel av utevistelse och friluftsliv. Tältförsäljningen är ungefär tre gånger så stor som vanligt hos sportkedjan XXL och försäljningen av vandringskängor är 50-60% högre.
(Källa: Dagens industri)

4. 75 av 100 svenska hotellrum stod tomma i mars. I Stockholm: 80 av 100. Detta med 20-30% lägre snittpriser än samma månad förra året.
(Källa: Stockholms handelskammare, via TT/Omni)

5. Den 9 april hade ungefär 7% av befolkningen över 18 år fått två doser vaccin mot covid-19. Knappt 17% hade fått minst sin första.
(Källa: Folkhälsomyndigheten)


5 snabba konsumentfakta v 14, 2021

1. Fick du något påskägg? Tre av fyra tänkte iallafall ge bort ett. Men man kan ju tänka sig att skapligt många av dem hamnade i händerna på barn.
(Källa: Svensk Handel, via TT)

2. På två månader har andelen som säger sig använda munskydd, åtminstone ibland, ökat från 30% till 47%. Och i november var det bara 9%.
(Källa: Novus)

3. På frågan ”Hur uppfattar du reklam med miljö- och/eller klimatbudskap?” svarar 26% att de börjar tröttna, 25% att de känner sig inspirerade till nya handlingar, 23% att de lär sig mycket nytt och 19% att reklamen inte är trovärdig.
(Källa: Svanenbarometern)

4. Två av tre cigaretter som röks utomhus slängs på marken, enligt en observationsstudie. Men när rökare tillfrågas svarar bara var tionde att de slänger fimpar på marken.
(Källa: Håll Sverige Rent)

5. Vart femte hushåll har katt och vart sjunde har hund.
(Källa: Svenska Kennelklubben & Agria Djurförsäkring)


Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.


Presentation av Henrik Sjödin:
Mitt specialområde är konsumentbeteende. Det är där jag har min doktorsexamen och mitt yrke. Om man vill kan man säga att jag nu ägnat mer än tjugo år åt att försöka förstå hur upplevelser och beteenden formas och uttrycks när det finns konkurrens om uppmärksamhet, tid och energi. Det finns kvar att lära. Inte alltför sällan kan jag känna mig lite för vetgirig för mitt eget bästa och ha svårt att sluta läsa och tänka. På det viset samlar jag på mig en del fakta, insikter och lärdomar kring beteende, som jag har märkt att andra också tycker är intressanta. Så det är väl det jag gör här, tänker jag. Pytsar ut lite rön som möjligen kan vara av intresse för fler än mig själv.